Superfoods in de ‘gewone’ supermarkt: kurkuma en gember

Bosbessen, avocado, bietensap, granaatappel, groenten en fruit van het seizoen, kokosolie, ongezouten noten, Griekse yoghurt, lijnzaad, amandelmelk en speltbrood. Allemaal superfoods waar ik niet voor naar een linksdraaiende, geitenwollensokken, ecologisch verantwoorde natuurwinkel hoef. Daarentegen heb ik wél een gezonde interesse in wat goed voor me is en vind ik het leuk nieuwe producten te proberen.

lindsayvallen.nl yoghurt walnoten

Op mijn ‘zo-gehyped-gezond-dat-moét-ik-nog-proberen-lijstje’:

  • bijenpollen
  • açai-bes
  • goji-bes
  • rauwe cacao
  • chiazaad

Ik ben van nature nogal sceptisch en nuchter zoals wij Hollanders dat kunnen. Dus tenzij bovenstaande producten in het vaste assortiment van de supermarkt belanden, doe ik het voorlopig nog met ‘gewone’ superfoods. Die ik ‘gewoon’ bij de Lidl of Aldi, de Ap of de toko op ons pietluttige winkelcentrum koop. Ik sport veel, dus ga mezelf niet met overvolle boodschappentassen de pleuris fietsen naar allerlei bio-supermarkten verspreid over de stad. Pardon my French.

Zaterdagochtend in de Lidl dus: vaste prik. Boodschappen doen als überburgerlijk begin van het weekend ;-) Ik vind de groenten en fruit van de Lidl top: vers, groot aanbod en goede kwaliteit. De ingrediënten voor mijn groene shakes en smoothies koop ik dan ook bij Lidl. De Griekse yoghurt is mijn persoonlijke Lidl favoriet, op de tweede plek de 85% pure Moser Roth chocolade van Aldi en op drie de ongezouten notenmix van Lidl. Helemaal superfoods-verantwoord enzo.

Soms heeft Lidl seizoensproducten. Zo viel mijn oog op een schap met Indiaas thema. Tussen de curry’s en het naan-brood stonden diverse zakjes met kruiden uitgestald. Gember en kurkuma, daar heb ik wel eens van gehoord. In de Women’s Health of een healthy receptenboek? Anyway, het kost bij Lidl geen drol dus meenemen die zakjes kruiden!

Kurkuma Gember

Eenmaal thuis Google ik direct mijn nieuwste aanwinsten in het keukenkastje. En wat blijkt? Kurkuma en gember passen helemaal in de superfood-trend die nu door bloggersland raast. Wat online speurwerk levert de volgende informatie op:

Kurkuma is een vrolijk geel poedertje wat ze in India overal doorheen mieteren. Vandaar dat veel voeding in India een gele kleur heeft. Kurkuma is ontstekingsremmend en verzacht pijn, zwelling, koorts en helpt bij verstopte ademhalingswegen. Het bevordert het losmaken van slijm en werkt antibacterieel, schimmeldodend en weerstand verhogend. Kurkuma wordt gebruikt bij huidontstekingen, eczeem, droge huid, artritis, reumatische aandoeningen, spierpijn, kneuzingen, wonden en menstruatieproblemen.

Aldus Ellemieke Vermolen (bron), die blijkbaar sinds mei van dit jaar een food-blog heeft (!). Zeker een bijwerking van haar huwelijk met een topkok ;-) Haar blog hoopt ons ‘te kunnen inspireren over gezond eten voor het hele gezin’ en ze is recent gestart met een opleiding tot natuurvoedingsconsulent. Who’d knew! Bedankt daarvoor Ellemieke, je hebt best toffe tips op je blog!

Even terug naar de kurkuma. Sommigen beweren dat het nuttigen van een kleine dagelijkse hoeveelheid kurkuma het risico op het krijgen van kanker zou tegengaan (bron). Dat vind ik een gevaarlijke stelling, omdat er nog (te) weinig onderzoek naar is gedaan. Natuurlijk moet je ook niet teveel kurkuma nuttigen, dat is evengoed gevaarlijk (bron). Maximaal een theelepel kurkuma per dag door je shake, thee, soep of salade kan echter geen kwaad (bron). Men valt in India tenslotte niet massaal dood neer.

Ik heb kurkuma inmiddels door mijn shakes en soep gebruikt en dat smaakte niet verkeerd. In de soep was ik iets te enthousiast waardoor mijn courgettesoep een tikkeltje té pittig werd maar ik stond niet direct in de fik. De kurkuma combineer ik met zwarte peper: dit verbetert de opname van de werkzame stof van kurkuma door het menselijk lichaam. Ik gebruik het te kort om resultaten te merken maar tot dusver bevalt het prima.

Dan gember. De gezellige gember-mannetjes in het groentenschap, wie heeft er niet mee gespeeld? De zak gemberpoeder is minder leuk om mee te spelen maar doet zijn werk evengoed.  Gember stimuleert de bloedcirculatie en helpt tegen misselijkheid. Gember schijnt migraine te voorkomen, waar ik als migrainepatiënt erg blij van word (bron). Daarnaast vermindert gember je spierpijn na het sporten (bron). Als klap op de vuurpijl schijnt het je libido (lust) te stimuleren, wat gember de naam ‘viagra van de Middeleeuwen’ opleverde. Pas dus op als je in de buurt bent van iemand die gember nuttigt ;-)

Ik doe gember voornamelijk in mijn thee of shakes. Ik vind de smaak van gember lekker, zeker in combinatie met groene thee of kamillethee, met een theelepeltje honing. Of in een groene shake. Ook gember nuttig ik (nog) niet lang genoeg om verschil te merken.
Maar ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte.

Hebben jullie ervaring met superfoods? Fiets je er stad & land voor af of ben je, net als ik ;-), graag gezond maar ook een tikkeltje kritisch op de hype (en je portemonnee)?

– xxx – Lins

 

10 reacties

  1. Chiazaadjes verkopen ze bij de DIO bij jou op het winkelcentrum. Volgens mij hebben ze ook gojibesjes. Rauwe cacao hebben ze misschien bij de Hoogvliet. Hoogvliet heeft een hoek vol met biologische & gezonde producten. Je vindt die hoek bij de vriezers.

    Kurkuma & gember zijn ook lekker door een goed gevulde groente omelet of door hartige havermout pannenkoekjes.

  2. Ik doe 's ochtends altijd lijnzaad en chiazaden door mijn havermout. In het begin smaakte dat wel even anders, maar nu proef ik het niet meer.

    Ik heb hier ook goji-bessen met een laagje rauwe cacao eromheen staan. Ik vind ze niet lekker. De rauwe cacao smaakt niet naar chocolade, de goji-bessen smaken zelf ook niet écht lekker en er zitten pitjes in die tussen je tanden gaan zitten enzo. Ik had eigenlijk verwacht dat ik dat bakje binnen een paar uur op had kunnen hebben (want ik houdddddd van chocolade-rozijnen) maar niet dus.. :P

  3. Goji bessen zijn heerlijk, gewoon zo als snack of in yoghurt of een smoothie. Helaas zijn ze wel duur :(. Ik hoef er niet ver voor te gaan gelukkig, ze verkopen die hier gewoon in het winkelcentrum, wel zo makkelijk. Verder probeer ik zo veel mogelijk te doen aan clean eating en groene smoothies, lekker en gezond.

  4. Ik doe niet echt aan superfoods, word een beetje moe van die trend eerlijk gezegd. Ik probeer gewoon veel fruit te eten, wat noten en niet te snoepen. Al lukt dat laatste me de laatste tijd voor geen meter, haha.

  5. Gister liep ik door de Hoogvliet en moest ik aan dit artikel denken.

    Gevonden bij de Hoogvliet:
    – Rauwe cacao
    – Henneppoeder (nog zo'n superfood)

    Beide producten staan in de biohoek, onder de potjes met kruiden.

  6. Leuke blog! Ook ik fiets er niet stad en land voor af en probeer ook niet alles. Maar nieuwsgierig ben ik wel. Favorieten zijn veel fruit, spinazie, lijnzaad, havermout, kaneel en ongezouten noten.

  7. Beste Lins,

    Bent u ooit een geit tegengekomen die u van wol heeft voorzien?

    Dat terzijde. De ecologische supermarkten waar u het over heeft, zijn niet alleen op hun eigen gezondheid gericht, maar ook op die van de wereld om hen heen. De narcistische voedingsleer die u ondersteunt zou best eens naar haar eigen schaduw mogen kijken.
    Overigens belanden de pesticiden van monsanto, die op uw 'superfood' uit de 'gewone' supermarkt worden gedeponeerd, uiteindelijk gewoon in uw 'supersmoothie'. Eetsmakelijk, en gezondheid!

    Hartelijke groet van Gert-Jan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *