Sporty Spice: Lins at the gym en krachtvoer


Volg je mij op Twitter, dan zie je me regelmatig inchecken bij de sportschool. 

Dit terwijl ik vroeger absoluut niet sportief was aangelegd. Ik vond gym op de basis- en middelbare school prima, ik had er geen hekel aan. Maar zoals kinderen op voetbal, korfbal, hockey of tennis zitten, nope. Niet aan mij besteed. Ik deed aan toneel en zat op de scouting. Ik heb een blauwe maandag op wedstrijdzwemmen gezeten, maar in mij schuilde geen toppiejoppie Inge de Bruin.

Ik mistte het sporten ook niet. Ik zag het vooral als een irritante agenda-killer, vond ik bij vriendinnen die aan teamsport deden. Hoezo, je kunt nooit op dinsdag omdat je dan traint? Wedstrijden spelen op je vrije zaterdag of hockeyen op zondag? Doe eens gezond zeg! Ironisch natuurlijk, want sporten is gezond.

Op aandringen van vrienden die lyrisch waren over de kick van het sporten en omdat ik, wanneer ik een vertrekkende bus wilde halen daarna bijna aan de beademing moest, schreef ik me in de zomer van 2009 in op een sportschool. Het eerste jaar was ik vooral sponsor van de sportschool. Het abonnementsgeld werd netjes maandelijks afgeschreven, maar na mijn inschrijving had ik the gym niet meer vanbinnen gezien.

Dit veranderde in de zomer van 2010. Ik wilde wat kilo’s kwijt nadat ik ietsiepietsie teveel van het goede leven genoot. Omdat ik mezelf niet in de apparaten zag hangen of op zo’n boring crosstrainer zag staan ging ik voor de groepslessen. Die werden volop gegeven op mijn sportschool.

Lessen van Les Mills, zoals bodypump, bodybalance en bodycombat. De eerste drie maanden had ik het behoorlijk zwaar. Vaak wilde ik de handdoek in de ring gooien en weer sponsor worden. Maar ik merkte al snel de gunstige uitwerking op mijn conditie en mijn (te) strakke spijkerbroeken gingen losser zitten.

En guess what, toen het sporten eenmaal in mijn ritme zat (na ongeveer drie maanden) kreeg ik er nog plezier in ook!

Ik train sinds september 2010 gemiddeld drie keer per week. Een lesje bodypump, een keer bodybalance, soms pilates en yoga of lekker zweten bij bodycombat.

Daarna voel ik me energiek en trots. Yes, it happened: ook ík ben nu stapelgek op sporten! Sporty Spice!

Door het regelmatige sporten ben ik wat kilo’s kwijtgeraakt en heb ik een strakker lijf gekregen. Ik zit ook lekkerder in mijn vel en ben oprecht chagrijnig als een drukke week heb waardoor ik minder kan sporten. Het sporten hoort nu bij mijn leven, heeft een vaste plek in mijn agenda en ik geniet van de work-outs.

Omdat ik zo geniet van het sporten en de nerdy eigenschap heb alles wat ik leuk vind tot op de bodem te bestuderen, las ik wat websites en artikelen over krachttraining. Bodypump is voor mij de leukste van alle groepslessen die ik volg en ik krijg een kick van de gewichten die ik inmiddels aan kan.

Wat zou ik nog meer aan kunnen, vroeg ik me af? En zo geschiedde dat ik vorige week een begeleidende les had op mijn sportschool over krachttraining en voeding.


Laat ik het misverstand uit de weg helpen dat vrouwen die aan krachttraining doen halve kerels aan anabolen zijn. Vrouwen hebben een totaal andere hormoon-huishouding dan mannen, spreekt voor zich, toch? Testosteron is spiervormend hormoon en yep: het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon.

Vrouwen maken ook testosteron aan, maar veel te weinig om Hulk-achtige proporties aan te nemen. De schrikbeelden van de griezelige vrouwelijke bodybuilders zijn vrouwen die hulpmiddelen misbruiken.

Dit is Svetlana Romanova, meervoudig winnares van wereldwijde vrouwelijke bodybuilder- en fitness kampioenschappen.
Niet griezelig breed, toch?

Op de afbeelding hiernaast is Svetlana “droog” voor een wedstrijd. “Droog” wil zeggen dat je de spieren die je hebt beter tot uiting laat komen. Voorbeeldje: je hebt best sterke buikspieren maar die zitten verstopt onder een zacht laagje lichaamsvet.

De jury moet bij bodybuild-wedstrijden goed de spieren kunnen beoordelen, dus volgen de professionele dames in de laatste paar maanden voor een kampioenschap een speciaal dieet. Misschien heb je ooit gelezen dat de Victoria’s Secret Angels precies hetzelfde doen voordat dé show van het jaar is. Ze skippen tijdelijk koolhydraten en Adriana Lima schijnt zelfs 24 uur voor ze de catwalk op moet geen vocht meer te drinken zodat ze goed “droog” de lingerie kan showen.

Zoals je ziet lijkt Svetlana hier veel minder gespierd. De spieren zitten er nog wel, maar onder een laagje lichaamsvet.

Aangezien ik geen professioneel bodybuilder wil worden en nu weet dat vrouwen niet breed als Jacob from Twilight kunnen worden, ga ik me de komende maanden eens flink uitleven in de sportschool.

Ik houd mijn vaste uurtje bodypump en bodycombat maar zal daarnaast nog twee keer per week krachttraining gaan doen.

Lees hier een interessant artikel over krachttraining met daarin de grote voordelen, zoals vetverlies, een hogere verbranding (zelfs als je niet sport), sterkere botten en verminderen op het krijgen van diabetes.


Krachttraining kost een hoop energie, spieren verbruiken loads calorieën en daarom heb ik ook een uitgekiend voedingsschema meegekregen. Uitgebalanceerd met producten als kwark, aardappels en noten, maar ook volkoren boterhammen met pindakaas of een lekkere steak. Veel fruit en groenten, eiwitrijk voedsel en vis. Zelfs sushi en hummus staan op mijn lijstje!

Eén van de grootste veranderingen in mijn eetpatroon is de regelmaat waarop ik ga eten.

Doorgaans at ik drie keer per dag. Soms een tussendoortje zonder op te letten hoeveel tijd er tussen de maaltijden verstreek. Zo kon het voorkomen dat ik ’s ochtends ontbeet maar ’s middags om vier uur pas tijd had om te lunchen. Of ik juist laat ontbeten had en een uur daarna alweer zwaar ging tafelen met de lunch.
Ik zag daar eigenlijk niet zoveel kwaad in.

De trainer op mijn sportschool vertelde dat dit wel degelijk slecht is. Zie je lijf als een kachel waar je houtblokken in gooit om het vuurtje te laten branden. Gooi je om de 2 tot 3 uur een blok hout op het vuur dan zal het netjes beheerst blijven branden. Gooi je na 6 uur eens een grote stronk hout op het vuur dan begint alles direct te knetteren en roken.

Als je lijf met weinig regelmaat voedsel krijgt, zal het in de spaarstand gaan staan en alles vasthouden wat je erin gooit. Je lijf weet immers niet wanneer er weer een maaltijd komt! Eet je om de 2 tot 3 uur, dan blijft je lijf continu verbranden omdat het weet dat er straks weer een maaltijd komt.

Mijn gekste conclusie is dus dat ik vaker moet eten om meer te verbranden en dus af te vallen!
Dus ik zet nu mijn timer zodat ik om de 2 à 3 uur zorg dat ik iets eet.

Op een dag ziet dit er qua tijden zo uit:

07:30 ontbijt
10:00 een boterham met kipfilet/hummus/smeerkaas, of een stuk fruit
12:30 lunch
15:00 een mueslibol met een eitje/tonijn, of boterham met pindakaas/appelstroop
17:00 een appeltje of een kiwi
18:30 diner
20:00 een handje noten of een zakje Snack a Jacks
22:30 (voor het slapen gaan) een bak magere kwark

Say whut? Voordat ik ga slapen een bak magere kwark? Yep, voor spieropbouw en herstel in de nacht. Ik heb nu nog wel moeite om ’s avonds een bak kwark weg te kanen maar het gaat steeds beter! Afgelopen donderdag (de eerste dag dat ik met mijn schema at) moest ik echt moeite doen om een derde van de hoeveelheid weg te krijgen, nu lukt de helft me al #trots ^^

Let wel, ik ben geen professioneel voedingsdeskundige of trainer, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Wat voor mij goed werkt kan voor iemand anders misschien het precies tegenovergestelde effect hebben. Laat je altijd begeleiden door een diëtist of trainer als je serieus met sport of afvallen bezig gaat. Er staat ontzettend veel zinnigs maar ook onzin op Internet maar het meest heb ik toch echt aan de kennis en kunde van mijn sportschool.

Op mijn blog zal ik de komende maanden mijn bevindingen en ervaringen bijhouden. Als ik het durf ^^ zal ik jullie ook een kijkje geven in mijn trainingen met foto’s en beeldmateriaal. Ik heb me gisteren op de sportschool laten wegen (79,4 kg.) en mijn vetpercentage (30,8%) laten meten. Ik woog op mijn zwaarst 85 kilo in 2010 en ben dus blijvend al 6 kilo kwijt. Een realistisch en haalbaar gewicht met groei van mijn spiermassa (dankzij de krachttraining) is 70 kilo.

Bovendien wil ik me niet blindstaren op de weegschaal en vind ik het veel belangrijker dat ik mooie gespierde armen, benen en natuurlijk dat felbegeerde sixpack krijg ^^ En ook belangrijk: weer lekker een nieuwe sportieve uitdaging aangaan! Worstelen met de gewichten (ai, wat werd ik aangepakt door mijn trainer!), nieuwe oefeningen, mijn lijf uitdagen en sterker maken, pow!

Wie had dat ooit gedacht? Ik train op maandag, donderdag en zaterdag, dus nee – dan kan ik niet afspreken. En inderdaad, als ik onsportieve mensen tref vertel ik niets liever dan hoe fijn sporten is. Na 26 jaar ben ik dan toch gegrepen door het sportvirus. En it’s good baby! Sporty Spice up your life!

Sporten jullie graag? Volg je dan groepslessen of doe je een teamsport?

xoxo Sporty Spice

7 reacties

  1. Echt een interessant stukje en leuk om te lezen dat je het sporten zo leuk vind. Ik wist inderdaad wel dat je niet heel veel snel achter elkaar moet eten en ik hoor ook wel eens vriendinnen die naar de sportschool gaan en zo'n consult hebben altijd verbaasd zijn over hoeveel ze nu 'moeten' gaan eten. En genieten van het sporten: dat is echt goed voor je op alle gebieden in je leven denk ik.

  2. Inspirerend dit! Ik was ook van plan 3 keer per week naar de sportschool te gaan en dan thuis extra oefeningen te doen, maar het schiet er te vaak bij in. Maar ik blijf wel gemotiveerd en ga mijn sportpartner aansporen weer mee te gaan!

  3. Wat een lekker, well researched artikel! JIj bent binnen no time bikini ready…harstikke goed. Ik dans voor mijn beroep, maar mag ook wel wat 'droger' worden, dus ik ben helemaal gemotiveerd.

  4. je bent goed bezig, ik doe ook aan kracht training en vindt het heerlijk. Hier nog een site met genoeg goede informatie over vrouwen en krachttraining. http://www.slank-en-sterk.nl/
    Maar hoe zit het met "Het geheim van slanken mensen" ?? Ben je er nog mee bezig of is dat een beetje verwatert?

    1. Hi Inge, dank je voor het delen van die website, heel informerend! Ik heb zeker wel wat aan Het Geheim van Slanke Mensen, betreft het psyche gedeelte en mijn way of life. Ik had een ongezonde verhouding met eten en het boek/de workshop heeft me daar goed bij geholpen. Ook het invullen van de Eetmeter van het Voedingscentrum is iets wat ik nog altijd doe, zodat ik weet wat er precies zit in wat ik eet.

      Wel ben ik iets omhoog gegaan in kcal. inname, maar dan producten die ook geadviseerd worden bij krachttraining. Dus ik eet vaker verspreid en meer, maar blijf alsnog onder de 1900 kcal. per dag.

      Leuk is krachttraining hè? Ben vanmorgen weer geweest, heerlijk! ;-)

  5. Hey wat leuk dat je krachttraining ook hebt ontdekt! Ik ben in 2005 begonnen, maar de laatste twee a drie jaar steeds minder gaan trainen in verband met een verhuizing en sportschool die veel te ver weg was. Nu naar een nieuwe stek, dus ben het weer aan het oppakken. Goed dat je erover schrijft om vrouwen bewust te maken dat je niet zo snel een bodybuilderlijf krijgt. Want dat is natuurlijk echt niet zo. Succes met trainen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *