Sporty Spice: 10K op m’n nieuwe Nike Lunarglide +4 schoenen!

Yeah baby! My first 10K en dat onder de 55 minuten! Wauw! Mijn doel voor de Meidenloop op 30 juni is te finishen onder de 55 minuten en afgelopen zaterdag I did! Ik deed dit op mijn nieuwe – very roze – Nike Lunarglides. Een schoen die, zo las ik op menig hardloopblog, sneller dan het licht zou lopen en behoorlijk blessurevrij. De gympen waar ik op liep waren prima. Gescoord voor een luttele 50 euro bij Scapino, hoppa. Maar nu ik vaker en langer loop wilde ik kwalitatief beter schoeisel. Zeker om blessures te voorkomen.

P1030821
Bij de Run2Day ben ik vakkundig geïnformeerd. Er werd een filmpje van mijn looptechniek gemaakt: ik loop zonder afwijkingen. Dit heb ik zo geleerd van mijn fysio nadat ik in april last kreeg van shin splint. Mijn fysio gelooft niet in aangepast schoeisel met zooltjes: actief oplossen met een verbeterde looptechniek is haar credo. En zo trainde ik met haar tot ik 18 mei de IJsselsteinloop liep. Ik koos voor roze Nike Lunarglide +4 schoenen. Om de bovengenoemde redenen (lyrische tweets en enthousiaste blogposts). En natuurlijk omdat ze pretty zijn ^^ Hey, Sporty Spice is natuurlijk ook een tikkeltje merk- & modebewust ;-)

P1030807

De eerste loop met mijn Lunarglides liep (haha!) echter voor geen meter! Hortend en stotend, absoluut geen vast ritme en kapot kwam ik thuis. De schoenen liepen inderdaad lichter en veerden prettiger mee, maar sneller lopen? Absoluut niet. Ik wijt het aan de hitte vorige van vorige week, toen ik op het heetst van de dag (omstreeks 18:00 uur) uit mijn werk 9K liep. Maar twee dagen erna liep ik evengoed traag. Ik baalde als een stekker! Had ik een miskoop gedaan? Het was nog steeds broeierig heet en ik had moeite met ademhalen, plus ik kwam t r a a g vooruit.

P1030809

Misschien moest ik gewoon wennen aan de Lunarglides hoopte ik.
En zo geschiedde. Afgelopen zaterdag liep ik voor de derde keer op mijn roze gevaartes en dit keer merkte ik pas écht de lichte tred. Alsof ik door springveertjes aangedreven werd vloog ik over het asfalt. Mijn trainingsschema bedroeg 9K, maar na 9K had ik nog energie voor 10 ;-) Zo liep ik, zonder bedoeling, 10 kilometer in een tijd van 54:06. Wauw!

10K

Dus, mijn roze Luna’s en ik zijn aan elkaar gewend. Morgenochtend gaat mijn hardloop-wekker om 06:00 uur loop ik een korte 40 minuten voor mijn werk. Ik ben benieuwd hoe ik loop. Zoals met elke schoen moet je hardloopschoenen blijkbaar ook inlopen! Stiekem denk ik nu alweer over een scherper PR om te verbeteren 30 juni. Maar dat is weer een ander verhaal ;-)

Hebben jullie ‘goede’ hardloopschoenen? En zo ja: welke?
Ik ben zelf ook nog erg nieuwsgierig naar de Nike Free’s.

xoxo Sporty Spice Lins

9 reacties

  1. Ik vind het zo knap hoe snel jij loopt! Respect! :D En ja, de LunarGlides… Ik heb 5 paar hardloopschoenen inmiddels, maar deze blijven mijn favoriet! De Nike Free's vind ik lekker voor korte afstandjes, boven de 5K heb ik liever wat meer ondersteuning (voor mijn knieën).

  2. dat lijkt me zo fijn! Een soort 'wonderschoenen'. Is het niet ook n beetje een psychologisch effect van die schoenen? Ik heb gewone asics, maar kan er alleen mee fitnessen, omdat ik een slechte knie heb…

  3. Ik heb een paar Saucony's een paar jaar geleden weten te bemachtigen in de sale.
    Gewoon saai wit met grijs, met en kleine correctie er in. Schoenen waren enorm afgeprijsd, dus kon ze natuurlijk niet laten staan :-)
    Ik ben een beetje wisselvallig met lopen, soms maanden wel, dan heeeeeeeeeel lang niet… en nu op t moment weer wel. :)

    Welke app gebruik jij om je loop bij te houden?

  4. Wow wat een snelle tijd! Ik was ook begonnen met hardlopen voor 10 K op de Pink Ribbon Run. Helaas, heb ik mezelf geblesseerd; ook shin splints. Volgens mijn fysio was de afstand in mijn trainingen te snel opgebouwd of ik heb last gekregen omdat ik op oude schoenen rende en later op mijn nieuwe Brooks de 10 K heb gerend. Waar ben jij naar de fysio gegaan en wat voor tips heb je gehad? Alvast bedankt.
    Groetjes

    1. Ik ben naar Fysiotherapie Lunetten/Fit Lunetten geweest, een fysiotherapeut die ook aangesloten is bij de sportschool. Vandaar dat deze ook wat meer qua sportbegeleiding heeft gedaan. Bij mij hebben ze filmpjes gemaakt van mijn loopstijl, deze van commentaar voorzien ;-) en daar moest ik vervolgens zelf actief aan gaan werken. Dus opletten met afrollen van mijn voet, minder zwieberen met mijn voeten en rechtere stappen vooruit zetten. Na een paar keer terugkomen met opnieuw filmpjes maken heb ik mijn looptechniek op deze manier actief verbeterd en nooit meer last sindsdien! Afkloppen ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *