Reizen: Welkom in Bangkok! #Thailandtrip

In april 2014 reis ik 3 weken flashpackend door Thailand, samen met mijn man. Met terugwerkende kracht blog ik mijn reisverhalen. Onze #Thailandtrip begint in Bangkok en eindigt in Phuket.

lindsayvallen.nl Thailandtrip Schiphol

Niet eerder heb ik zo lang in een vliegtuig gezeten. Ruim 12 uur vliegen we om vanaf Schiphol de luchthaven van Bangkok BKK (Suvarnabhumi) te bereiken. Zonder vertraging en met uitstekende service brengt China Airlines ons van A(msterdam) naar B(angkok). In het vliegtuig kijk ik American Hustle, The Wolf of Wall Street (opnieuw) en een stukje van Disney’s Frozen. Met twee flinke maaltijden en voldoende hapjes en drankjes tussendoor vermaak ik me prima. Omstreeks 06:25 uur ’s ochtends (Thaise tijd) landen we op de luchthaven en in tegenstelling tot het Nederlandse klimaat merk je meteen: that’s hot

Skytrain
Na de paspoort- en immigratiecontrole vertrekken we bepakt & bezakt (be-backpacked ;-) richting de Skytrain: een bovengrondse metro. Je kunt ook een tuk tuk of taxi nemen, maar de Skytrain is 40 baht (omgerekend 0,90 eurocent) en we hebben de eerste nacht geboekt in Asia Hotel, wat praktisch naast de metrohalte ligt. We zijn de enige falang (blanken) in de Skytrain en dat vind ik stiekem best leuk.

Het Thaise volkslied: stop
Als we uitstappen bij de halte om naar ons hotel te wandelen, klinkt er plots een fluitje en iedereen staat stil! René en ik reageren lacherig, maar merken al snel dat dit een serieuze aangelegenheid is. Het volkslied schalt door de speakers en iedereen staat muisstil te luisteren. Na afloop wordt de denkbeeldige play-knop weer ingedrukt en iedereen loopt verder. Bizar! Stel je voor dat je op een station, in een winkelcentrum of op straat in Nederland loopt en ineens het Wilhelmus begint te spelen, waarbij je het volledige volkslied rust houdt en stilstaat. Daar zouden Nederlanders veel te eigenwijs voor zijn, denk ik ;-).

Vely long wohking
We droppen onze backpacks en kunnen pas inchecken vanaf 12:00 uur, dus besluiten de omgeving te verkennen. Het centrum van Bangkok ligt op 5K vanaf ons hotel en iedere Thai vindt dat ‘vely long wohking’ (very long walking). Als geoefende lopers met niets beters te doen, wimpelen we de tuk tuk’s en taxi’s af en lopen lekker door.

lindsayvallen.nl Thailandtrip Protesten Bangkok

Demonstraties
Wandelend komen we bij een straat die autoluw is, maar niet afgesloten voor voetgangers. Aan het eind van de straat herkennen we deze plek. Barricades, zandzakken, tentjes en medische posten, waar hebben we dit eerder gezien? Oeps, we zijn zo het episch centrum van de demonstraties in gemarcheerd en herkennen deze plek van het journaal! Nog geen uur in Bangkok en al midden in het kloppend hart van de rellen ;-). We ervaren overigens absoluut geen dreiging of angst, zeker als toerist niet. Er wordt een lezing gegeven en men kijkt een beetje op van onze aanwezigheid, maar verder weinig spannends. We zien Thaise gewapende militairen die een oogje in het zeil houden, een veilig gevoel ;-).

Koh San Road by day
Niet veel verder belandden we op Koh San Road, dé strip van Thailand. Niet zo druk als verwacht omdat het 10:00 uur ’s ochtends is en deze straat ’s nachts leeft. Enkele nieuwsgierige Thai proberen wat te verkopen, die we vriendelijk maar beleefd met een sawadee & smile afwimpelen. We zien het Koninklijk Paleis van Bangkok verderop en besluiten een kijkje te nemen. De entree is 500 baht (omgerekend € 12) en het paleis sluit vandaag eerder i.v.m. een koninklijke ceremonie dus gaan we naar richting het hotel om in te checken.

Blije Thai
We nemen een tuk tuk en onderhandelen bewust niét. Zijn vraagprijs à 300 baht (€ 6) betalen we, het resultaat: een hele blije Thai :-). Een tuk tuk kost (na onderhandelen) gemiddeld 100 à 150 baht aldus onze Lonely Planet, maar we wilden ervaren hoeveel een Thai zou vragen zonder afdingen. Wel 6 hele euro’s dus. Voor eenzelfde rit betaal ik in Utrecht drie keer zoveel (€ 18) dus ik vind dit alsnog een erg goeie deal. Maar de volgende keer spelen we het spelletje afdingen wel mee ;-). Iets voor twaalven checken we in op onze kamer en ploffen op bed. Even bijtanken.