REIZEN – Khao Sok jungle & floating raft house (1) #Thailandtrip

In april 2014 reis ik 3 weken flashpackend door Thailand, samen met mijn man. Met terugwerkende kracht blog ik mijn reisverhalen. Onze #Thailandtrip begint in Bangkok en eindigt in Phuket.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (49)

Op paradijselijk eiland Koh Phangan hebben we heuse Muay Thai gevechten in een stadion gezien, gedanst onder de volle maan met de Full Moon Party, onze eerste Thaise massage gehad en nu zijn we klaar voor een volgende bestemming. We willen wat minder strand en wat meer jungle, dus reizen we af naar Khao Sok.

We hebben na de Full Moon Party nog een dagje bijgetankt, maar zijn na 6 dagen Koh Phangan toe aan iets nieuws. We verlaten het eiland om naar de jungle van Khao Sok te reizen. Bij ons hotel boeken we een transfer naar Khao Sok, via een ferry en daarna bustocht. De dag van vertrek gaat onze wekker om 04:30, piep piep piep! Douchen, de backpacks neurotisch voor de triljoenste keer controleren, de laatste spullen erbij proppen en naar de receptie van ons resort.

Om 05:30 uur zijn we ready to go en sluiten de deur van onze overheelijke big bungalow, wetende dat we de luxe nu achterlaten voor de jungle ;-). Eenmaal bij de receptie zien we twee Thaise medewerkers in diepe slaap. Met een zacht ‘goodmorning’, proberen we ze vriendelijk te wekken om uit te checken. De jongens zijn amper volwassen, ik denk dat ze 16 à 17 jaar zijn. Na ze een minuut of 10 vriendelijk en zacht pogen ze te wekken, besluit ik er ééntje aan zijn mouw te trekken. Hij opent één oog, wijst op zijn collega die nog steeds in dromenland is en draait zich weer om! Welterusten blonde falang, lijkt het signaal.

Uhm. Okay. Niet lang daarna komt er een schoonmaakster die hen beiden een standje geeft. ‘You know you work reception okay boys? Guest check out yes. You work lazy monkey!‘. Haha, hoe vroeg het ook is, de jongens veren op als ze het getetter van deze Truus de Thaise Mier horen. Tututututuut in je trommelvliezen!

We krijgen netjes onze borg terug, checken uit en om 06:00 uur stipt is ons vervoer naar de pier er. Weer een rammelbak, maar inmiddels zijn we gewend aan de gare vervoersmiddelen die hier volledig geaccepteerd zijn. Gewiebel in de morgen is een dag zonder zorgen! We krijgen een typische toeristensticker opgeplakt (een ronde sticker met een kleurtje dat je bestemming aangeeft) en worden op de pier gedropt.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (1)

Net als alle anderen met een ronde sticker op de borst, gaan we aan boord van de ferry die ons naar Surat Thani vaart. Na een soepele ferry-tocht worden we met een mini-van opgehaald. De reis van Surat Thani naar Khao Sok gaat ons Guinness Book of Records in als reis met de meeste transfers ever: 7 keer! We zijn gewend aan overstappen en transfers, dat was in Bangkok ook het geval, maar dit slaat alles!

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (3)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (2)

In bus nummer 1, heerlijk kitsch chique met roze gedrapeerde gordijnen en wierook.

We worden 2 keer gewisseld van vervoersmiddel, een derde keer, à la. Zo gaat het heel vaak in Thailand. Al die tourbedrijfjes proberen zoveel mogelijk baht te verdienen en als dat betekent dat je toeristen meerdere keren van busje laat wisselen om één busje zo vol mogelijk te krijgen, soit. Maar 7 (!) keer, man ik werd helemaal gek om telkens mijn backpack naar een andere laadruimte te brengen. Denk maar niet dat ze dat voor je doen namelijk ;-).

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (4)

De raarste wissel is vanaf een toeristen-verzamelplek in Surat Thani. We zitten in een mini-van en zijn net 5 minuten onderweg. ‘Transfer!’, roept de chauffeur, dus stappen we uit. Hij gebaart naar een lokale bus, geen touringcar of iets, maar echt een Thaise streekbus, vol lokale Thai. Okay? Na enig aandringen stappen wij (7 toeristen) bepakt en bezakt in de bus, de backpacks in de deuropening gestald. De deur sluit niet meer, maar ‘no problem, nothing happen‘, aldus de buschauffeur :’-).

Na 5 minuten afwachtend in deze bus te zitten, terwijl we aangestaard en op de foto gezet worden door lokale Thai (die ook niet snappen dat wij in deze lokale bus gepropt zijn), krijgen we de instructie om tóch weer uit te stappen. “You wait here, mini-van come soon 5 minutes”, aldus de man met het plan. We ploffen neer bij een klein busstation en wachten geduldig af.

Die 5 minuten worden er 20, busjes rijden af en aan, maar niemand roept: “Khao Sok!”. We zitten met 3 Engelse jongens en 2 Canadese meiden en iedereen begint ‘m toch een beetje te knijpen. Vooral omdat we allemaal een half uur eerder alvast onze accommodatie voor die nacht geboekt én betaald hebben. ‘Slechts’ 400 baht per kamer (omgerekend iets minder dan € 10,- euro, onze goedkoopste kamer tot dusver), maar toch.

Tot er een man in een Hawaiiaans bloesje door de hal roept (die overigens al een kwartier vrolijk om ons heen dartelde, op z’n dooie gemak): “Khao Sok people!”. Pfjiew! Zijn mini-van wordt volgeladen met ons zevenen én onze backpacks. Daar gaan we eindelijk, op naar de jungle!

De rit lijkt eindeloos te duren, want onderweg moeten er (je raadt het al ;-) verschillende stops gemaakt worden om nog wat baht bij te verdienen door locals tussen ons in te proppen. René en ik zitten redelijk relaxed samen (klef doen helpt vaak, daar wil je nooit tussen ;-), dus vooral de 3 Engelse jongens hebben het zwaar. Die hebben een paar flinke Thai naast zich (beter gezegd: op schoot) gedurende de rit.

Na een paar uur rijden arriveren we in Khao Sok. We made it! Als we uitstappen, slaak ik een jungle-kreet: oewoehoehaa! Onze accomodatie Jungle Huts zijn huisjes op palen. De 2 Canadese meiden slapen hier ook, dus we kletsen wat terwijl we naar de receptie lopen. Als René en ik inchecken bij ons huisje moeten we even slikken. Het was inderdaad de goedkoopste kamer tot dusver. Nu weten we waarom. Crappiest huisje ever! Hahaha, OH WAT ERRUG!

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (6)

Als je één keer flink zou blazen, stort de hele boel in elkaar. De ventilator hangt los, het bed is doorgezakt als een malle, de dekens en hoeslakens zijn gepild (zo vaak zijn ze al gebruikt, brr) en de douche. Ik heb geen woorden voor de douche. Een stortbak is nog luxer. Het is smerig, er is achterstallig onderhoud, weer een les om NOOIT iets te boeken voordat je de kamer hebt gezien.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (12)

Maar, we gaan een uitdaging niet uit de weg en besluiten de eerste nacht hier te proberen. We bedenken op dat moment dat we vanavond gewoon lekker aan de zuip gaan. In combinatie met de vermoeidheid van een dag reizen met ferry en alle busritjes helpt dat vast.

In Khao Sok hebben we een paar reiswensen op ons lijstje. We willen een jungletocht te voet maken, we willen graag tuben en we willen een paar nachten op de rivier slapen in een zogenaamde raft house. We besluiten bij Jungle Huts te informeren naar de mogelijkheden. Die blijken nogal nihil, althans, Jungle Huts zelf is nogal star en wil alleen bepaalde combinatiepakketten aanbieden. Ja daahaag, daar hebben we geen zin in. Onze ervaring in Thailand leert dat er aanbod genoeg is, dus bedanken we vriendelijk en gaan aan de wandel. Op zoek naar een touroperator die wel heeft wat wij zoeken!

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (7)

Na een aantal keer informeren bij verschillende huisjes, slagen we bij een vriendelijke reisagente links bij de ingang van het National Park. Zij maakt voor ons het programma op maat wat wij graag willen doen en zien. Zie je wel, kan makkelijk. We komen er later achter dat deze dame ook in mijn reisnotitieboekje stond, wat ik op blogs, TripAdvisor etc. verzameld heb. Dus deze dame is haar reputatie waard, een terechte tip!

Voor 3200 baht (omgerekend € 75,- euro) boeken we 2 dagen een trip, inclusief overnachting in een raft house. Helaas is het voor tuben te droog, daar waren we al een beetje bang voor. Op Koh Phangan waren de watervallen ook opgedroogd omdat het zomerseizoen is in Thailand in april. Voor de rest is het programma precies naar onze smaak:

Donderdag 17 april
– 08:45 uur vertrek vanaf Jungle Huts
– met een mini-van naar de pier
– met een longtailboot naar het meer met de raft/lake houses
– tijd om op te frissen
– lunch
– hike van een paar uur door de jungle
– hike door een grot
– diner
– als het donker is met een bootje nachtdieren spotten
– slapen in onze waterhut

Vrijdag 18 april
– early bird/animal spotting om 07:00 uur ’s ochtends met de boot
– ontbijt
– vrije tijd bij het meer
– een korte jungletocht te voet naar view point
– lunch
– vrije tijd en tas inpakken
– longtailboot naar de pier
– mini-van terug naar Khao Sok

Zo’n zin in! Lekker actief de jungle in én slapen op het meer. Dat wilden we zo graag! Aangezien de jungletocht en alles erop en eraan erg primitief is, wordt aangeraden alleen het hoognodige mee te nemen. Setje kleding, zwemspullen, badlaken en eventueel je camera. We mogen onze backpacks beveiligd achterlaten bij de reisagente, die onze mobiele telefoons en paspoorten in haar kluis zal bewaren. Super!

Nu nog de nacht overleven in crappy Jungle Huts ;-). We zien een wat chiquer restaurant en besluiten daar te nassen. Ineens horen we van alle kanten Nederlands en Vlaams. Blijkt dat dit een populair resort is voor bejaardengroepsreizen :’-). Weer even op onze woorden letten dus ;-), omdat we eigenlijk de hele Thailandtrip vrij censuurloos in onze moerstaal konden praten samen.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (8)

Omdat zo’n tent vol bejaarden niet echt inspirerend is, drinken we nog wat in de Rasta Bar. Ja hoor, daar zitten ze. Dé dreadlock backpackers. Er komt een lekker luchtje (zowel van henzelf als van wat ze roken ;-) af en zodra ze horen dat wij Nederlands zijn, moeten we het vaste ‘Oh yeah Holland, Amsterdam, I love your country man, you’re so free with your grass and bla bla bla’-riedeltje aanhoren. Ook niet echt zin in. Dus na een Chang of wat besluiten we het erop te wagen. Slapen in Jungle Huts. Ik neem nog een thee met melk en honing, in de hoop dat dit als extra slaapmiddel fungeert.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (9)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (10)

Over de nacht kan ik kort zijn. Hij was kort. Het was broeierig warm, onder een doorleefde klamboe vol gaten, in een smerig bed vol pluizen van veelvuldig gebruik. De douche gaf 2 straaltjes en het toilet was een pot zonder bril. Het is een wonder te noemen dat we toch wat hazenslaapjes tussendoor gedaan hebben. Hier komen we niet meer terug, besluiten we.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (11)
Brr, ik krijg weer kippenvel als ik aan deze zooi denk, haha!

We scoren banana pancakes als ontbijt en worden om 08:45 uur met de mini-van opgehaald om onze backpacks en waardevolle spullen bij de reisagente te droppen. Misschien zijn er mensen die dit naïef vinden, maar deze vrouw gaf ons dusdanig vertrouwen in combinatie met de positieve online reviews en tips, dat we daar absoluut en zonder zorgen op durfden te vertrouwen.

Met een kleine rugzak met zwemkleding, een setje reservekleding, 2 handdoeken, zonnebrand, onze camera in waterdichte verpakking en wat losgeld vertrekken we naar de pier. Back to basic! De 2 Canadese meisjes gaan ook mee (we kwamen ze gisteren tegen en zij wilden ook graag in raft houses slapen, dus stuurden we ze direct naar ‘onze’ reisagente ;-). Gaandeweg wordt de mini-van gevuld met nog 3 Engelse jongens (andere dan gisteren), 1 Duitse jongen, 1 Française, 1 Australiër en 2 Fransen. We kunnen dus weer lekker ongecensureerd ouwehoeren ;-).

Tot ineens één van de Engelse jongens zegt: ‘Hey, djoellie sjijn Niederlands?’. Blijkt dat hij 3 maanden in Zwijndrecht heeft gewerkt (hij spreekt het uit als Swjiendrekt, dus het duurt even voor we ‘m snappen ;-). Maar zijn Nederlands is zowel horen als spreken bedroevend, dus we hoeven niet bang te zijn dat hij ons verstaat, hehe.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (13)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (14)

Bij de pier aangekomen, word ik helemaal blij. Ik zie een longtailboot, ik zie groene jungle in de verte, wauw. Als we allemaal in de longtailboot zitten, helemaal hyper om te gaan, zien we ineens twee grote mensen en een klein kind aanrennen. ‘Warte, warte bitte!’. Haha, die misten we nog. Duitsers! Een gezin met een jochie van een jaartje of 4 wordt nog in de longtailboot gepropt en dan vertrekken we.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (15)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (17)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (16)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (18)

De tocht is ontzettend indrukwekkend, zeker naarmate we meer en meer (en op nóg een meer, I see what you did there) van de bewoonde wereld af en de jungle in varen. Wanneer we bij onze raft houses aankomen klinken er ‘ooh’s’ en ‘aah’s’ in alle talen en accenten. Potverdorie wat gruwelijk prachtig, zou ik op z’n Nederlands zeggen ;-).

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (23)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (19)

Een kleine strip van basic huisjes: niet meer dan 4 wanden van bamboehout met een dak op een drijvend stel planken, als een vlonder. Maar wauw: wat is dit gaaf! Geen grote hotels, geen massatoerisme, gewoon een drijvend stel hutjes naast elkaar middenin de jungle. René en ik krijgen ons hutje toegewezen en wandelen voorzichtig over de balken naar onze slaapplek.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (43)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (21)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (20)

Het is niets meer dan 2 matrasjes en een lakentje, maar hoe gaaf is dit! Wat een ervaring. Nadat we onze tas hebben neergelegd, doe ik mijn bikini aan en neem een duik vanaf de balken voor ons hutje. Plons het meer in! Het water is fris en zoet, zo anders dan de zoute, warme zee de afgelopen weken. Het meer is 20 meter diep en voor onze drijvende huisjes zijn wat boomstammen aan elkaar gemaakt met touw. De Engelse jongens gaan direct stunten op de boomstammen.

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (47)

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (22)

Jude en ik (we minglen met de Canadese meisjes die erg aardig zijn) besluiten lekker op de boomstam te chillen. Straks is er lunch en na de lunch gaan we een jungle hike maken.
Daarover meer in een volgende Thailandtrip-blog!

Heb jij wel eens een back to basic tocht à la Echte Meisjes in de Jungle ;-) gemaakt?

Sawadee ka en tot een volgend reisverslag (van o.a. onze jungletocht en ’s ochtends gewekt worden door apen!) van onze #Thailandtrip!

Liefs,
Lindsay

lindsayvallen.nl Khao Sok Tone Tuey (49)