(*) WONEN Raamdecoratie van Veneta: advies aan huis

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

In mijn zoektocht naar raamdecoratie waren velen van jullie enthousiast over Veneta. Lovende woorden betreft mooie producten en goede service, waardoor ik al snel op de website van Veneta belandde. Alsof het zo moest zijn, werd ik in diezelfde week benaderd door Veneta zelf! Ik bracht vervolgens een bezoek aan Zwolle (waar Veneta HQ gevestigd is) en daar bleek dat we beiden hielden van leuk en fijn wonen, mooie raamdecoratie en daarom een samenwerking dus goed aansluit bij onze beide wensen.

Ik doorloop het hele aankoopproces als een gewone consument, om zo te beoordelen hoe dat nu precies allemaal in zijn werking gaat bij de nummer één webshop in online raamdecoratie.

Jullie enthousiasme over Veneta


Daarnaast hebben twee van mijn vriendinnen ook een adviseur van Veneta over de vloer gehad in hun online zoektocht naar passende raamdecoratie.

Veneta: dé nummer 1 raamdecoratie webwinkel in Nederland en België

Ik hou van interieur en inrichting, maar ben een drukbezet mens. Moederschap en het gezinsleven, een leuke carrière, we-time met mijn partner, een sociaal leven met vriendinnen en festivals, kortom: ik heb geen tijd over om langs allerlei winkels te rijden om me te laten adviseren. Bovendien ben ik – als blogger, maar ook als millennial – gewend om mijn zaken online te fixen.

Ik laat me niet afschrikken door een online aankoopproces, maar vind het juist handig en praktisch. Veneta heeft een hele prettige en heldere website, waar je bovendien een inspiratiepagina hebt met talloze foto’s van verschillende typen raamdecoratie.

Online gemak, gratis kleurstalen en gebruiksvriendelijkheid

Ik wist één ding zeker: ik wil plisségordijnen in de top down bottom up variant. Maar welke kleur het best bij mijn interieur past en of ik volledig verduisterend of licht filterend wil, dat weet ik eigenlijk helemaal niet! Dat is online eenvoudig zelf te beslissen – met dank aan de tips en gratis kleurstalen van de verschillende raamdecoratie die je bij Veneta kunt aanvragen – maar voor de blog komt er ouderwets iemand thuis bij me langs.

Tegenwoordig kun je heel eenvoudig zelf beslissen welke kleur, welk materiaal en welk type raamdecoratie je wenst, mede dankzij de gebruiksvriendelijke website en service van Veneta. Je kunt gratis kleurstalen aanvragen, je hebt verschillende stijlvoorbeelden en zodoende kun je eigenlijk nog meer tijd besparen! In mijn beleving biedt Veneta daarin het beste van twee werelden: als consument van een webshop wil je toch graag het materiaal zien en voelen, voor je tot aankoop overgaat. Dat regel je allemaal online. Dus het gemak van een online webshop, maar fysiek de producten kunnen zien en voelen, helemaal gratis en vrijblijvend.

Op deze manier bekijk je thuis op je gemak de kwaliteit van de producten en krijg je een goed beeld van wat je straks in huis haalt. Je bestelt gratis en vrijblijvend de kleurstalen uit verschillende productcategorieën raamdecoratie van Veneta.

Trouwens, mocht je toch besluiten een afspraak in te plannen met een adviseur van Veneta, dan is dit geen verplichting tot aankoop. Eén van mijn vriendinnen had ook een adviesafspraak met Veneta, maar besloot er uiteindelijk toch niet voor te gaan, omdat ze een huurhuis heeft en liever niet wilde investeren in deze tijdelijke woning. Geen probleem! Maar bij één van mijn andere vriendinnen hangt op alle slaapkamers inmiddels raamdecoratie van Veneta, vakkundig ingemeten door de adviseur.

Juiste inmeting met 100% meetgarantie

Mocht je – net als vele andere tevreden klanten van Veneta die je voorgingen – geen behoefte hebben aan een adviseur thuis, dan voer je eenvoudig je maten in en krijg je direct een prijsoverzicht. Weet je direct waar je aan toe bent! Je kunt zelfs foto’s aan Veneta mailen en ze hebben een uitstekende telefonische helpdesk, zodat je heel gemakkelijk de juiste maten en voorkeuren doorgeeft.

Maar, en dit vind ik echt uniek aan Veneta, als je onverhoopt toch een foutje maakt, heb je de gratis meetverzekering. Een meetfout wordt dan altijd gedekt door de meetverzekering van Veneta, ongeacht of jezelf gemeten hebt of gebruik hebt gemaakt van de online fotoservice, waarbij je foto’s van je ramen heb gemaild. De kleine lettertjes betreft de meetverzekering lees je hier, maar die zijn niet meer dan logisch en eenvoudig.

Hoe gaat een afspraak met Veneta in zijn werk?

Op woensdag 26 april heb ik een afspraak met een adviseur van Veneta. Hij is netjes op tijd en stelt zich gezellig voor. Ik zet een bakkie koffie en hij stalt zijn koffer met materialen en kleurstalen in de woonkamer. Er werken in totaal 15 adviseurs voor Veneta, maar er zit ook een dijk van een klantenservice in Zwolle, die consumenten per e-mail (met bijvoorbeeld foto’s van jouw ramen en interieur) of per telefoon te woord staan.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

De adviseur vraagt wat mijn wensen zijn en ik vertel hem dat ik onze hoekwoning heerlijk licht vind, maar soms wel last hebt van de zon. Ook zit ik niet altijd op de inkijk te wachten. Daarom lijken top down bottom up plisségordijnen me ideaal. Want dat licht, dat vind ik heerlijk helder en ruim ogen. Maar als ik met mijn knoop open à la Al Bundy op de bank wil Netflix & chillen, hoeft niemand dat te zien.

Semi-transparant of verduisterende plisségordijnen?

Ik vraag me hardop af of ik de verduisterende variant moet nemen, tegen de zon. Hij raadt dat af. Natuurlijk kan het wel, als dat mijn wens is, maar volledig verduisterende raamdecoratie in je woonkamer ontneemt je ook al het licht. De verduisterende variant wordt veelal in de slaapkamer gebruikt, waar je het uiteraard volledig donker wenst voor het slapen gaan. Enigszins licht, semi-transparant zodat je alle privacy hebt, maar wel mooi gefilterd licht hebt, dat lijkt hem beter voor een ruimte als de woonkamer.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Hij demonstreert vakkundig de verschillende materialen en stoffen voor ons raam en ik moet toegeven dat hij gelijk heeft. Volledig donker is zonde van mijn prachtige, lichte woonkamer. Ik vind het leuk dat hij de stalen demonstreert, waarbij iemand even laat zien en voelen wat er allemaal mogelijk is.

Maar dit had ik met de kleurstalen van Veneta ook prima zelf thuis kunnen doen. Verschillende kleuren en typen verduistering voor mijn raam houden, dat moet de meeste mensen (zelfs met linkerhanden) immers wel lukken. Als moderne, online consument, is het helemaal niet gek om kleurstalen aan te vragen en je op deze manier te oriënteren op je uiteindelijke keuze. Ik doe met mijn bank momenteel exact hetzelfde en ken meerdere mensen die hun (grote) woon-aankopen online doen, want we zijn zo gewend aan online winkelen, dat meubilair of woninginrichting echt niet griezelig meer is. Zeker met de service van een organisatie als Veneta.

Wit, witter, witst?

Dat het wit moest worden, daar was ik ook al over uit. Maar je hebt keuze uit verschillende tinten wit in het aanbod van plisségordijnen. Sowieso heeft Veneta een ruim aanbod aan kleuren, waardoor er altijd wel een tint is die bij je interieur past. En als je geen adviseur aan huis laat komen, bestel je eenvoudig verschillende kleurstalen om thuis zelf te bepalen welke kleur jij het mooist vindt.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Omdat onze muren niet spierwit zijn, maar klassiek RAL 9010, maar de kozijnen hoogglans wit, besluiten we voor de kleur Bright White te gaan. Mijn vriendin heeft de kleur Snow White op haar slaapkamers hangen en dat is echt oogverblindend wit, maar ik kies voor een iets minder helderwitte tint. Er is voor iedere smaak en woning wel een passend smaakje.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Plisségordijnen zijn energiebesparend en geluidswerend

Dat wist ik niet, maar de adviseur vertelt enthousiast over de producten van Veneta. Een plisségordijn oogt niet alleen stijlvol, het werkt ook nog eens energiebesparend en geluidswerend. Door de dubbele ecocell stof waarvan de gordijnen worden gemaakt, ontstaat een stilstaande luchtlaag tussen het plisségordijn. Hierdoor blijft in de winter de kou en in de zomer de warmte buiten. Daarnaast zorgt de dubbele luchtlaag er ook voor dat geluid van buiten geweerd wordt wanneer je het plisségordijn sluit.

Omdat ik het maar een ingewikkeld verhaal vind, vraag ik of het dan hetzelfde werkt als dubbel glas. “Ja, eigenlijk precies als dubbel glas!”, valt de adviseur me bij. Ha, heb ik het toch goed begrepen. Weer wat geleerd!

Meten is weten

Nu we weten welk type plisségordijnen ik wens en welke kleur, gaat de adviseur aan de slag. Nadat ik hem een tweede kop koffie heb ingeschonken, gaat hij enthousiast aan het werk met zijn meetlint. Ik kies voor de bevestiging in de dag, zoals dat heet. Weet je niet precies het verschil tussen in de dag en op de dag? Dan heeft Veneta een handige pagina met meetinstructies, video’s over het opmeten in de dag en op de dag en kun je daar ook een handleiding downloaden.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Ideaal, alles is online te vinden in zowel woord, beeld als video. Ik had vooraf – met dank aan de website, instructies en video’s van Veneta – zelf gemeten wat onze afmetingen zouden zijn en dat klopt exact met zijn metingen. Natuurlijk is het fijn dat dit klopt, maar ook een bevestiging dat het inmeten niet zo ingewikkeld is.

Veneta brengt raamdecoratie direct van de fabrikant bij jou thuis

Veneta biedt kwaliteit uit het hogere segment (met 5 jaar fabrieksgarantie!), tegen prijzen uit het lagere segment. Hoe kan dat? Onder andere omdat ze geen winkel hebben, waardoor ze een hoop kosten besparen. Producten gaan rechtstreeks van de leverancier naar de consument, waardoor er geen winkelpand of showroom betaald hoeft te worden.

Alle raamdecoratie producten worden 100% op maat naar jouw wensen gemaakt. Er is geen showmodel, want dat is zonde van het geld. Dat betekent echter wel dat je zeker moet zijn van je aankoop, want een product ruilen omdat je het toch niet zo mooi vindt, wordt lastig. Tenzij je buurvrouw exact dezelfde ramen en wensen heeft, maar je snapt mijn punt.

Veneta is van mening dat de huidige consumenten adviesprijzen te hoog zijn, wat we natuurlijk niet willen als Hollanders. We zijn niet gierig, maar willen graag waar voor ons geld en niet onnodig veel betalen. Daarom heeft Veneta zoveel mogelijk tussenschakels uit het proces gehaald. De missie van Veneta is net zo helder als hun producten: maatwerk, kwaliteit, betaalbaar en toegankelijk maken van passende raamdecoratie voor iedereen.

Direct een afspraak voor montage of zelf doen

Nadat de adviseur zijn berekening bij je thuis in zijn online systeem maakt, weet je direct waar je qua portemonnee aan toe bent. Als je tevreden bent en overgaat tot aankoop, maakt hij direct een afspraak om de raamdecoratie te laten monteren tegen een meerprijs. Je zou je product, zelfs na een persoonlijk adviesgesprek, ook zelf kunnen monteren. Dat scheelt in de prijs én in de levertijd.

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

Als je ervoor kiest om je producten na het bestellen zelf te monteren, heb je binnen twee weken je raamdecoratie in huis. Lekker rap, want er hoeft geen monteur voor jou aan het werk te worden gezet. Scheelt je bovendien een duit in het zakje. Ik heb echter twee linkerhanden en tijdnood, dus ik laat mijn plisségordijnen tegen een meerprijs monteren. Ook weer door eigen mensen van Veneta, die vanuit Zwolle het hele land aandoen.

Het inplannen van een afspraak met een monteur is afhankelijk van de drukte, maar moet gemiddeld binnen 6 tot 8 weken lukken. Ik heb geluk, want op vrijdag 2 juni is er al een gaatje in de regio Utrecht. Dat zijn 5 weken, maar eigenlijk vind ik 6 à 8 weken ook geen onoverkomelijke termijn voor het inhangen van maatwerk.

Stel dat je een nieuwbouwwoning hebt of nog aan het klussen bent, dan kun je precies uitkienen dat je de raamdecoratie hebt op het moment dat je er daadwerkelijk gaat wonen. Gemak dient de mens!

Veneta raamdecoratie plissé gordijnen plisségordijnen ervaring review

En zo zit onze afspraak er alweer op. Twee bakjes koffie, een stuk chocolade en geen zorgen of ik een meetfout heb gemaakt. Oh trouwens, zelfs als die meetfout er wel zou zijn, heb je immers de meetgarantie, dus waar maak ik me druk om!

Vriendelijk, kwaliteit en nuchter: Veneta

Al met al kan ik me niet anders dan aansluiten bij jullie ervaringen, als ook die van mijn vriendinnen. Persoonlijke, vriendelijke service, goede kwaliteitsproducten en een nuchtere, heldere uitleg van een breed aanbod van mooie raamdecoratie.

Ik kijk dan ook erg uit naar 2 juni, wanneer de plisségordijnen bji ons thuis worden gemonteerd. Uiteraard zal ik ook dat proces in woord en beeld voor jullie reviewen. Tot dusver snap ik in ieder geval wel waarom Veneta een 9,4 scoort op reviewsites.

Hebben jullie goede ervaringen met een webshop voor (grote) aankopen op het gebied van wonen, zoals raamdecoratie? Enne, zijn jullie inmiddels net zo benieuwd als ik hoe alles straks hangt?

Liefs,
Lindsay




Dit artikel is geplaatst in INTERIEUR & WONEN en getagged , , , , . Bookmark hier de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *