LinkedIn voor bloggers

LinkedIn voor bloggers lindsayvallen.nl

Afgelopen donderdag was ik te gast op LinkedIn HQ. Behalve dat het sowieso tof is om zo’n interwebz-organisatie eens van binnen te zien, was het ook ontzettend leerzaam. De focus van de bijeenkomst was het gebruik van LinkedIn als blogger. Ik werd uitgenodigd door Coopr (een PR bureau waar ik mee werk) en Kaya-Quintana van Bloggers and Brands was als spreker aanwezig. Voorheen hield ik mijn LinkedIn en blog redelijk strikt gescheiden. LinkedIn was immers een professioneel netwerk voor mijn ‘echte’ carrière ;-) en bloggen doe ik slechts als semi-professionele hobby. Boy, was I wrong! Ik heb na alle tips & tricks mijn eigen LinkedIn profiel al flink onder handen genomen.

In deze blog deel ik een verslag van de workshop en enkele highlights van de training met jullie (want internetliefde voor mijn lezers en #sharingiscaring :-). 

Linked voor bloggers workshop training

De workshop vindt plaats op het hoofdkantoor van LinkedIn, dat zich in de Amsterdamse Rembrandttoren bevindt. Het is een hip kantoorpand met veel glas, flexibele werkplekken en ik kan me voorstellen dat het een fijne werkplek is. We worden welkom geheten door Coopr en Anoek Eckhardt. Anoek is hoofd communicatie voor LinkedIn Benelux en doet de corporate communicatie voor EMEA (Europa, Middle East and Africa) binnen LinkedIn. Er staat voldoende drank (alcoholisch en non-alcoholisch) klaar, wat best lekker is na de autorit uit Houten.

Er worden handjes geschud en blognamen uitgewisseld. We zijn in totaal met ongeveer 10 bloggers. Na een korte introductie en opening neemt Anoek het woord.

LinkedIn voor bloggers LinkedIn

Anoek is net terug uit Madrid, waar een nieuw LinkedIn-kantoor wordt geopend. Het is erg inspirerend om te horen wat zij als communicatiemanager voor LinkedIn in Europa, het Midden Oosten en Afrika doet. Ieder continent of land heeft weer een totaal andere cultuur en werkwijze, wat haar communicatiewerk ontzettend boeiend maakt.

Nederlanders zijn voorlopers op het gebied van online, vertelt Anoek. In Nederland zijn er 7 miljoen LinkedIn-gebruikers, wat bijna volledig overeenkomt met het werkende deel van onze bevolking. Bijna iedereen die werkt, heeft dus LinkedIn. Dit komt onder andere doordat wij Nederlanders een handelsgeest hebben en altijd nieuwsgierig zijn naar wat nieuws onder de zon.

Bovendien was LinkedIn (nog) niet altijd in de moedertaal van een land beschikbaar, maar Nederlanders spreken over het algemeen goed Engels en maakten dus al een profiel aan nog voor LinkedIn in onze moerstaal beschikbaar was. Een groot verschil met bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland, waar gebruikers hebben gewacht met het aanmaken van een profiel tot de vertaalde versie van LinkedIn voor hen was ontwikkeld.

Anoek geeft ons handige tips over het delen van content via LinkedIn en op welke manier je professioneel contact kunt leggen met organisaties of personen waar je graag mee wilt werken. Ze merken dat LinkedIn bij uitstek een medium is om de online werelden te verenigen. Veel recruiters en marketeers zijn al bekend met het gebruik van LinkedIn, waardoor ze het praktisch vinden om daar te zoeken naar nieuwe contacten of merkvertegenwoordigers.

De scheidslijn die ik hanteerde tussen mijn day job en mijn blogwerkzaamheden, zou ik juist goed kunnen combineren op LinkedIn. Vroeger, zeg pak ‘m beet een jaar of wat geleden, noemde ik bij eventuele sollicitaties of als ik daarna in dienst trad zelden dat ik een blog had. Een blog hebben had destijds nog een geeky imago en ik moest bovendien vaak verantwoorden en uitleggen waarom ik mijn online dagboek deelde én of ik niets ‘slechts’ over de organisatie zou bloggen. Bij één sollicitatiegesprek is me ooit zelfs gevraagd om te stoppen met mijn blog, als ik in dienst zou treden. Bye Felicia, dat gesprek was snel afgelopen.

Maar gezien ik juist in de online communicatie werk, is mijn blog anno 2016 een prachtig stokpaardje, aldus Anoek. Als sollicitanten bij LinkedIn trots vertellen dat ze een actieve blog runnen, kan dat zeker een voordeel zijn op andere kandidaten zonder blog. Zeker als je al een langere tijd een blog runt, kun je dat gerust als werkervaring vermelden. Mijn avonturen op eerdere online dagboeken als geocities.com niet meegeteld, blog ik alweer 11 jaar. Dat is 11 jaar werkervaring in het creëren van online content, redactie en schrijven op het web.

Je mag jezelf rustig een expert of specialist noemen, ook al staat dat voor veel Nederlanders juist weer wars op onze ‘doe maar gewoon’-cultuur. Omarm trots je kennis en expertise, zeker als je werkzaamheden als blogger naadloos aansluiten op je opleiding, ambities en werkervaring in het offline leven.

Het is dus zeker belangrijk om als blogger een verzorgd en degelijk LinkedIn profiel te hebben.

LinkedIn voor bloggers professionalisering

Dat beaamt ook Kaya-Quintana van Bloggers and Brands die na Anoek aan het woord is. Er is een grote behoefte aan professionele bloggers. Schreef ik hierboven nog dat bloggen vroeger een nerdy hobby was, die bovendien de nodige uitleg vereiste in de kroeg of op een verjaardag, inmiddels weet (bijna) iedereen wat een blog is.

Marketeers, merken en brandmanagers ontdekten de invloed van bloggers ook en stonden te springen om met deze online influencers in zee te gaan. Ineens waren bloggers de nieuwe celebrity’s en mochten ze front row bij modeshows en productpresentaties. Voor mij als blogger van de oude garde was dat even wennen. Ineens leek het niet langer te gaan om een liefde voor het schrijven van fijne stukken, maar om je look, je cijfertjes en de online hype die jij om jezelf creëerde. Blogs schoten als paddenstoelen uit de grond en op events was het soms een drukte van jewelste. Want ja, dacht de klant, je moet zoveel mogelijk online aandacht genereren, dus trek die blikken bloggers maar open!

Gelukkig beaamt Kaya-Quintana wat ik de laatste tijd ook merk. Klanten van PR bureaus, merken en brandmanagers stellen voortaan eisen aan bloggers. Het kaf mag van het koren gescheiden worden. Er wordt nog steeds graag met bloggers gewerkt, maar dan wel op een professionele manier. Professionele bloggers die foutloos kunnen schrijven, hun afspraken nakomen en beleefde omgangsvormen hebben. Bloggers die mooie en goede content kunnen creëren, een trots visitekaartje voor een merk zijn en bovendien een betrouwbare partner in samenwerkingen.

Niet langer tellen (alleen) de cijfertjes in Google Analytics, een immens aantal volgers op social media of hoe hard je schreeuwt dat je belangrijk bent op een event. Als merk wil je vertegenwoordigd worden door kwaliteit, niet door kwantiteit. Liever één goed geschreven blog met foto’s die organisatiebreed trots gedeeld kunnen worden, dan vijf afgeraffelde stukjes waar de merknaam nota bene verkeerd wordt geschreven.

Dit lijkt trouwens allemaal erg logisch, maar ik snap ook dat marketeers of merken die gewend zijn aan ‘oude’ media dit gaandeweg bij bloggers hebben moeten ontdekken. Als iemand afgestudeerd journalist is, haar strepen heeft verdiend in het vak of werkt bij een gerenommeerd papieren magazine, wéét je dat je kwaliteit krijgt als je een product of persbericht aanbiedt. Daar kon je op vertrouwen. Een redacteur bij Ouders van Nu of journalist die human interest of lifestyle artikelen schrijft voor de Volkskrant, is een betrouwbare schrijver en zal een inhoudelijk stuk van goede kwaliteit leveren.

Bij een blog is dat veel moeilijker te checken. Wat voor opleiding heeft de blogger in kwestie afgerond, wat is haar werkervaring, hoe is haar arbeidsethos, komt ze afspraken na en is ze beleefd in de omgang qua e-mail etiquette? Durf je haar als PR bureau ook direct in contact te brengen met de klant? Is ze netjes en verzorgd, zodat ze een goede indruk achterlaat en je goede naam niet te grabbel gooit?

Dat is de reden dat brandmanagers, PR bureaus en merken steeds regelmatiger LinkedIn inzetten om hun mogelijke samenwerkingspartners (lees: wij als bloggers :-) te checken. Deze professionalisering merk ik persoonlijk ook. In contact met merken en PR bureaus zie ik dat er een (strengere) selectie wordt gemaakt, in plaats van (zoals voorheen) bijvoorbeeld ruimschoots met kaarten voor een evenement te strooien.

Ik vind dat als blogger, zowel zakelijk als persoonlijk, een positieve ontwikkeling. Het was een kwestie van tijd tot bloggen de hobbystatus verloor en professioneler zou worden. Zelfs al zou ik daar nadelen van ondervinden, wat gelukkig niet het geval is.

Voor mij persoonlijk blijkt het namelijk alleen maar gunstig, dat is prettig om te merken. Ik krijg, ondanks dat ik geen blogger ben met de grootste aantallen, regelmatiger verzoeken tot samenwerkingen. Juist dankzij mijn werkervaring op andere vlakken dan bloggen, kan ik breed meedenken over campagnes, engagement en het vormgeven van samenwerkingen.

Bovendien zijn het leuke samenwerkingen van merken en producten die mij – ook als ik geen blogger was – aanspreken. Daar merk ik persoonlijk aan dat merken en bedrijven selectiever zoeken. Ik krijg geen triljoen aanvragen (meer ;-) voor telefoonhoesjes, maar zie dat de opdrachtgever mij benadert omdat ik pas bij het merk en product.

De professionalisering van de blogwereld is in dat opzicht een win-win voor beide partijen. De blogger in kwestie krijgt toffe en passende samenwerkingen aangeboden, het merk of de organisatie krijgt kwalitatief goede content die aansluit bij hun visie en werkveld. En dat maakt het, als ik dat enigszins gekleurd kan beoordelen, ook leuker voor de lezer of kijker. Toch?

Heb je dus recommdations of lovende woorden op LinkedIn, wees er trots op en deel ze gerust met een mogelijke opdrachtgever, aldus Kaya-Quintana. Ook skills en endorsements die anderen je toebedelen, zeggen veel over wie jij bent en wat je kwaliteiten zijn als blogger.

LinkedIn voor bloggers referenties aanbevelingen skills lindsayvallen.nl

LinkedIn voor bloggers skills endorsements lindsayvallen.nl

Jouw ontvangen endorsements, skills en recommendations zijn hét (zakelijke) bewijs dat jij een goede schrijver én betrouwbare partner/blogger bent om mee samen te werken. Als je deze op LinkedIn hebt ontvangen, wees er trots op en gebruik ze.

Delen, delen, delen, evenals je behaalde successen en mijlpalen. Heb je een mooie campagne verzorgd? Plaats een snippet van je content (maximaal twee alinea’s) op LinkedIn en zorg voor een goedwerkende link naar je eigen blog. Natuurlijk is LinkedIn geen platform om een blog à la bijbloggen of je persoonlijke dagboek te delen, maar blogs waaruit blijkt dat jij expertise hebt in het blogvak moet je zeker delen.

LinkedIn voor bloggers sheet

Steeds vaker zie je op LinkedIn oproepen waarin merken zoeken naar een blogger. Maak het een brandmanager makkelijk en zorg dat je online portfolio ook op LinkedIn te vinden is. Zo is in één oogopslag duidelijk wat voor content je schrijft, hoe je schrijfstijl is en wat voor media je daarbij plaatst (foto en/of video). Je doet dit bij het gedeelte ‘Posts’. Zo heb je een mooie samenvatting van je publicaties die bovendien te volgen zijn door vakgenoten en professionals.

LinkedIn voor bloggers LinkedIn publish posts

Kaya toonde daarnaast een aantal ontvangen e-mails die weinig meer om het lijf hadden dan ‘Yo, ik ben blogger, geef me gratis spullen’. Als een blogger mij als PR bureau op deze manier benadert, hoe zal ze zich dan naar een klant gedragen, vroeg Kaya zich geschrokken af? Gebruik dus netjes een aanhef, een kop en een staart in je (online) communicatie, zowel naar opdrachtgevers, naar PR bureaus en naar collega-bloggers.

Na een vragenrondje werd de champagne ontkurkt en geproost op een succesvolle workshop. Ik heb veel geleerd van de training en ben flink wijzer geworden op het gebied van LinkedIn. Dat was voor mij persoonlijk toch een beetje een vergeten medium. Nu niet meer! :-) Na het educatieve gedeelte van de avond was het tijd voor een stukje schaamteloze ijdelheid.

Henk-Jan van Punkmedia, zelf ook al ruim 10 jaar blogger, was aanwezig om professionele plaatjes van ons te schieten. Hoewel ik best moe was en altijd een beetje awkward word van foto’s laten maken, zijn ze onwijs mooi geworden. Alle complimenten voor Henk-Jan.

Tip van Kaya: zorg dat je online foto’s overal op elkaar lijken en vermijd selfies. Probeer in dezelfde setting foto’s te laten maken voor zowel je blog, social media accounts als mogelijke portretfoto’s. Wees consistent, zodat een opdrachtgever je overal ‘herkent’.

LinkedIn voor bloggers lindsayvallen.nl foto LinkedIn

Ik gebruik de linkerfoto boven nu voor mijn LinkedIn, omdat deze wat meer corporate is en de foto in de rieten hangstoel linksonder op mijn Twitter-account, die mag wat relaxter. Hoewel ik zwart-wit erg klassiek vind, besluit ik voor kleur te kiezen omdat dit levendiger is, iets wat ik vaak als feedback krijg op mijn schrijfstijl. Daarom levendige foto’s in kleur voor een levendige schrijfster :-).

Ik wissel nog wat gegevens uit met collega-bloggers, drink een mini beetje champagne en stap moe maar voldaan in de auto naar huis. Bomvol nieuw verworven kennis en enthousiast om dit alles in de praktijk te brengen.

Thanks Coopr voor de uitnodiging, thanks Anoek van LinkedIn for having us en je inspirerende verhaal, dankjewel #girlboss Kaya-Quintana voor het delen van je kennis en ervaring en bedankt Punkmedia voor de prachtige plaatjes.

Ik hoop dat je iets aan deze blog hebt, geschreven door mij als ervaringsdeskundige en bovendien blogexpert. Zie je, het omarmen van je professionele status gaat best als nuchtere Nederlandse ;-). Wees een trotse blogger die van wanten weet en deel je kennis en expertise op jouw eigen, unieke manier. 

Liefs,
Lindsay

LinkedIn voor bloggers goodiebag

16 reacties

  1. Woei, wat leerzaam! Ik heb echt pas sinds een paar maanden na mijn afstuderen LinkedIn omdat ik het belang ervan misschien wel een beetje onderschat heb en het zoeken van een baan nog zo ver weg leek. Nou moet ik nog een beetje wegwijs worden en heb ik nog niet erg actief er iets aan gedaan, maar dit ga ik binnenkort zeker eens doen!
    En prachtige nieuwe profielfoto's Lindsay!

  2. Lijkt me een interessante dag om bij te wonen. Ik ben zelf niet heel actief op LinkedIn, maar ik heb onlangs wel mijn blog vermeld. Het is toch een groot onderdeel van mijn bezigheden en waarom zou ik dat niet vermelden.
    Je profielfoto's zijn mooi. Kleur vind ik altijd wel mooier dan zwart-wit, levendiger.

  3. jeetje wat een leerzame dag is dit geweest! Hier kun jij wat mee, de ideeën zijn volgens mij helemaal los geborrelt bij je!

  4. Wat heb je het goed verwoord, niet meer aan te vullen. Ik vind jouw foto’s ook mooi geworden. Zelf heb ik inmiddels mijn profielfoto ook al aangepast op LinkedIn en ben ik ook al met wat tips aan de slag gegaan.. Echt enorm leerzaam die avond!

  5. Dankjewel voor het delen! Wat een fijn uitgebreid verhaal en wat een goede tips. Ik denk dat ik voor mijn blog een apart stukje werkervaring ga aanmaken op mijn profiel, nu ik dit weet.

  6. Goed dat je dit onderwerp onder de aandacht breng. Ik heb laatst ook mijn blog een prominentere plek op mijn LinkedIn profiel gezet, juist omdat ik er trots op ben en het bloggen zoveel meer is dan een stukje typen. Bloggen is een vak en daar moet je professioneel mee omgaan.

  7. Super interessant en leerzaam, ik heb je blog in een adem uitgelezen en ben nu op weg naar LinkedIn! Bedankt. Oh, en wat een prachtige foto`s zeg!

  8. Interessant artikel Lindsay, bedankt voor het delen. Ik noem mijn blog inderdaad ook al op mijn LinkedIn-profiel, maar ik mijn profiel nog verder verbeteren zie ik.

  9. Interessant artikel. En veel duidelijke tips, erg leerzaam.

    Wat ik mij dan weer afvraag: Heeft het eigenlijk ook 'nut' wanneer jouw blog over hele andere onderwerpen gaat dan je loopbaan?

    Het werk dat ik doe en graag wil gaan doen heeft niks te maken met mijn liefde voor de culinaire wereld ;)

  10. Ik kom bij dit artikel door een lijstje waarin je vermeld staat op hetzusje, wat een interessant artikel is dit zeg!
    Op deze manier je blog op Linkedin inzetten dat is iets waar ik nog niet eerder eigenlijk, zo bewust als dat ik dit lees, over nagedacht heb. Mijn blog staat er wel op vermeld, maar eigenlijk is het niet meer dan dat.. Zoals ik dit nu lees is het best zonde!

  11. LinkedIn is not just an online resume for professionals, managers and executives. It's so much more than that. It is an online resume on the #1 professional networking website in the US, where thousands of hiring managers and recruiters will find it. Here is how to make your LinkedIn membership much more rewarding…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *