Insanity Q&A met Lindsanity ;-)

lindsayvallen.nl lindsay vallen blog insanity QADig deeper! Alweer een week voorbij en still going insane! Inmiddels heb ik er 6 weken Insanity op zitten: 4 weken Phase 1, 1 week Recovery Week en de eerste week van Phase 2. Nog 3 weken te gaan en ik heb het complete Insanity traject compleet afgerond!
Wauw, time flies when you’re having fun!

Ik heb mijn liefde voor de work-out van Shaun T in eerdere Insanity-blogs al verklaard. Nu wil ik graag ingaan op de vragen die in de comments gesteld worden. Een Insanity-vragenuurtje met Lindsanity ;-) Het geeft me overigens een onwijze kick om te horen dat – mede dankzij mijn enthousiasme – mensen gestart zijn met Insanity. Super!

Okay, hier komen de Q&A’s:

*disclaimer:
Ik ben géén sportinstructeur en pretendeer dit ook vooral niét te zijn. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en tips. Luister altijd naar je eigen lijf en bezoek in het geval van klachten een dokter. 

– Waar vind je de DVD’s? 
Je kunt de DVD’s kopen via Tell Sell. Op eigen risico kun je het Internet afspeuren naar de work-outs of deze aanschaffen via een illegaal circuit.

– Waar train je? Thuis? Ik woon in een flat/op kamers/heb er geen ruimte voor?
Ik woon 4 hoog in een appartementencomplex en train in mijn woonkamer. Ik schuif de bank aan de kant, rol mijn matje uit en there you go. Ik gebruik een dempend sportmatje en sportschoenen voor de geluidsoverlast en vering. Ik heb overigens laminaat in mijn woonkamer met dempende vloerisolatie (verplicht vanuit de woningbouw). Ik ontvang geen klachten van mijn buren maar het maakt wel lawaai omdat je veel hoog en laag springt.

Qua ruimte hou je rekening met twee bij twee meter, om alle oefeningen goed uit te voeren. Denk aan oefeningen als de plank, push ups, squats en lunges.

– Ik sport ook nog naast Insanity, namelijk hardlopen/korfballen/Les Mills, hoe doe je dat?
Ik loop – naast Insanity – ook nog 2 à 3 keer per week hard. Dit is vooral goed plannen in je agenda. Ik neem wel altijd voldoende rust tussen de trainingen. Dus als ik voor het avondeten Insanity doe en daar omstreek 18u30 mee klaar ben, ga ik pas rond 21u00 hardlopen. Ik ben bang wanneer ik (te) snel na elkaar train, ik blessures krijg. Dus zorg voor voldoende rust tussen de verschillende sporten.

– Ik werk fulltime/ga nog naar school/heb er niet iedere dag tijd voor, en nu?
Sorry, nu ga ik gewoon hard zijn. Niet zeuren maar doen! Ik werk 50 uur per week, heb een relatie en een actief sociaal leven, run een eigen huishouden met mijn partner, kortom: ik ben óók druk. Insanity is een commitment. Shaunt T vraagt je 60 dagen lang, 6 dagen per week zijn training te doen. Natuurlijk kun je minder trainen, hij zal je niet opwachten in een donker steegje om je op je flikker te geven, maar you know. Een uurtje van je dag is alles wat Insanity vraagt. Je beloning – een gezond, mooi en fit lijf – zul je het snelst krijgen als je consequent iedere dag braaf je Insanity work-out volgt.

– Hoe lang duurt een training?
In Phase 1 duurt iedere work-out gemiddeld drie kwartier. In Phase 2 een uur. Vergelijkbaar met een groepsles op de sportschool: warming up, training en cooling down in 60 minuten.

– Heb je veel spierpijn?
Hell yeah! And I’m smiling because I love it ;-)
Even zonder dollen: de eerste week (Phase 1, week 1) ging ik helemaal stuk. Ik heb een goede basisconditie maar dacht werkelijk: WTF is dit voor programma? Ik had moeite met traplopen, fietsen en voelde spieren waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Na de eerste week ebde dit ook al snel weer weg. Om vervolgens in Phase 2, week 1, weer terug te komen. Dus ik denk dat vooral de eerste week het zwaarst is.

– Vind je dat nou echt leuk?
Ja! Zoals met veel sporten moet je even wennen aan de oefeningen en techniek, maar binnen 3 à 4 dagen was ik echt helemaal hooked. Mijn uurtje Insanity is ook een moment van ontspanning terwijl het zweet van mijn rug gutst. Ik kan mijn hoofd leegmaken en mijn lijf uitdagen steeds een stapje verder te gaan. Ik ben super trots op mijn lijf en welke prestaties het kan neerzetten. Dus ja, ik vind het echt leuk :-)

– Is het normaal om te huilen?
Of het normaal is weet ik niet, wel herken ik het. De eerste twee weken stonden regelmatig de tranen in mijn ogen. Niet van pijn, maar van trots en kracht. Het is een groot bruggetje maar ik vergelijk het met de doorbraak zoals bij Obese. Wanneer Chris Powell de kandidaten tijdens training zegt: ‘Dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat je het niet kunt, luister daar niet naar. Je kunt dit. Zet door’.

Zo ervaar ik het ook. Het is een gevecht om vooral je geest te laten weten: ik kan dit! En als je doorzet en de bevestiging van je lijf krijgt dat je hier inderdaad toe in staat bent: ja dan heb ik wel trotse tranen :-)

– Ik heb een blessure, wat nu?
Ik zou een bezoek brengen aan je huisarts, fysiotherapeut of sportmasseur. Ik heb in week 5 een kleine blessure gekregen met hardlopen (shin splint) maar trof het dat het mijn Insanity Recovery Week was. Ik heb op advies van de fysio 3x per dag mijn been gekoeld met een ijskompres en het hardlopen even gestaakt. Met Insanity ben ik volgens schema blijven trainen, maar heb wel goed aangevoeld of het werkelijk ging.
Mijn tip is: wees alert of blessures of tekenen van: voorkomen is beter dan genezen.

Overigens bezoek ik met regelmaat een (sport)masseur en chiropractor om mijn lijf te belonen voor mijn harde (sport)werk. Helemaal ontspannen en soepel kom ik weer terug op aarde ;-)

– Volg je ook het eetschema of gebruik je aanvullende voedingsmiddelen?
Daar kan ik kort over zijn: nope. Ik eet volgens mijn reguliere eetgedrag, gebruik geen sportdrankjes of eiwittenshakes. Bij Insanity zit een voedingsboekje wat heel interessant en leerzaam is en er staan best lekkere recepten in, maar ik pas mijn voeding er niet op aan. Ik eet overigens een uur voor de training wel een banaan, appel of bakje yoghurt of kwark. Zo heb ik genoeg energie voor de work-out maar ligt dit niet te zwaar op mijn maag omdat ik (te) kort ervoor gegeten heb.

– Wanneer doe jij Insanity?
Doordeweeks kom ik rond half 6 uit mijn werk, schiet mijn sportkleding aan en start Insanity. Dus iedere dag van 17u30 tot 18u30. Daarna kook ik (of mijn partner) en dineren we gezellig samen rond een uurtje of zeven. In het weekend kies ik net wat mij uitkomt. Na de wekelijke boodschappen op zaterdag of voor ik uitgebreid ga tafelen ’s avonds. Voor mij werkt vooral het doordeweeks trainen vòòr het avondeten goed. Ik ken mezelf, als ik eenmaal op de bank plof kom ik er niet meer vanaf. Zo heb ik na Insanity nog de hele avond voor me om te werken, de was te doen of iets leuks te doen met vrienden.

– Hoe snel merk en zie je resultaat?
Merken deed ik al na 3 à 4 dagen. De oefeningen deed ik vlotter mee, ik was minder buiten adem en mijn algehele conditie verbeterde. Dat hoor ik ook van mijn partner (recent gestart met Insanity, trots op hem! :-) De fysieke verbetering, oftewel een beter figuur ;-) merkte ik na twee weken, op dag 16. Toen ik mezelf in de spiegel bekeek en dacht: hallo buikspieren! Inmiddels ben ik na 6 weken toe aan het innemen van mijn garderobe (met name broeken en pantalons) en moeten er gaatjes in mijn riem bijgemaakt worden. Maar ik wacht geduldig tot het eind van het programma voor ik de kleermaker bezoek ;-)

– Ik doe twee trainingen op 1 dag, is dat erg?
Weet ik niet, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb dit zelf slechts twee keer gedaan. De ene keer lukte het écht niet: mijn lichaam was té vermoeid en ik wilde mezelf niet blesseren. De tweede keer ging dit perfect, maar was ik al verder in het programma. Ik heb sowieso 2 à 3 dagen dat ik naast Insanity hardloop dus ik denk dat je ook twee trainingen op een dag kunt voldoen. Maar het zou mijn voorkeur niet hebben. Ik heb dit alleen gedaan op dagen dat het écht niet anders kon in verband met afwezigheid. Maar ik ken verhalen van mede-Insanity verslaafden die hun laptop gewoon meenamen op hotelkamers ;-)

Ik probeer ook altijd de zondag (standaard Insanity rustdag) in ere te houden. Je traint 6 (!) dagen per week, één rustdag is echt belangrijk! Ook al kies je deze rustdag op een ander moment, kies je noodzakelijke rust(dag) per week.

– Wie is je lievelings-trainingsmaatje op de DVD?
Zonder twijfel: ARIEL! I love her body! Wat een droomlijf en wat is zij onwijs gefocust zeg! Enne, eerst haatte ik Tania maar inmiddels vind ik haar wel geinig. Shaun T is natuurlijk de über Insanity master, hij sleept je er echt doorheen. Maar mijn favoriet is dus Ariel :-)

Okay, dat waren alle vragen die jullie me in de comments gesteld hebben! Leuk te lezen dat sommigen van jullie ook al hooked zijn aan Insanity. Mijn partner is recent ook gestart, wat kennissen van mij zijn ook druk met Insanity en zelfs collega’s diggen deeper! ^^

Onder de tag ‘Insanity’ lees je al mijn Insanity-blogs en het verloop van dag 1 tot heden terug.

Beachbody slogan
Zodra mijn Insanity programma erop zit, verheug ik me al op een nieuwe BeachBody training. Decide. Commit. Succeed. En dat is het precies :-)

xoxo sporty spice Lins

Nogmaals: *disclaimer:
Ik ben géén sportinstructeur en pretendeer dit ook vooral niét te zijn. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en tips. Luister altijd naar je eigen lijf en bezoek in het geval van klachten een dokter.

7 reacties

  1. Super leuk om hierover te lezen! Ik faal de laatste tijd een beetje met mijn dagelijkse (30DS) workouts… Ik ben niet committed genoeg, haha. :P Maar was ook een paar keer bang voor blessures, dus heb ik even rustiger aan gedaan. Vandaag maar weer even knallen!

  2. Hoi Lindsay,

    Erg leuk om te lezen, je maakt anderen (mij) echt enthousiast. Ik zal voorzichtig eens gaan Google op zoek naar wat beelden, hoe zoiets eruit ziet. Succes nog met de laatste loodjes!

    Groet, Edward

  3. Goed idee om Insanity meteen na het werk te doen, dat ga ik ook proberen! Erg leuk en motiverend om te lezen over jou Insanity ervaringen. Krijg meteen weer zin om aan de slag te gaan ;)

  4. Leuk om te lezen allemaal, ik heb er 1 week op zitten en de oefeningen gaan beter..alleen t opdrukken.pffff dat is echt zwaar! Door niet te snoepen en op te letten 1,5 kilo eraf!!! Dat motiveerd! Zaterdag pas weer wegen na de tweede week knallen!!! Succes iedereen.

  5. Was leuk te lezen al die vragen. Sommige had ik ook voor ik begon! Jeroen wil ook mee doen, maar hij zit met zijn eigen trainingsprogramma, dus als hij daarmee klaar is (September) gaan we nog een keer aan de insanity :D In de tussentijd ga ik ook verder met Beachbody!! Ik heb de brazil butt lift al in huis :D

  6. Gaaf zeg! Goed dat je zoveel mensen weet te motiveren.. ik sport vier keer in de week al twee jaar lang (met hier en daar een smokkeldagje).. lijkt me voor nu genoeg :-) maar het is 'verslavend' om je lichaam zo te zien veranderen en sterker te voelen wordne.
    Het is heel goed voor je lijf om na de training een melkproduct te eten of een shake te drinken.. ik drink zelf de vegetarische variant Absolute Erwten Proteïne Poeder vanille smaak, te koop bij de vitaminestore! Hierdoor vul je voedingstoffen aan en hoef je niet altijd een bak kwark te eten..

  7. Leuk om te lezen dat je het zo leuk vind. Ik woon zelf in een appartement 1 hoog, en bij elke sprong of beweging die ik maak heb ik het idee dat als ik een keer te hoog spring ik bij de benedenbuurvrouw in haar woonkamer sta. Het matje en de sportschoenen al geprobeerd. Dit helpt helaas niet. Heb nu met mijn moeder afgesproken dat ik elke dag in haar garage mag trainen dus vanavond is het zover en ga ik starten. Heb de fittest al geprobeerd en daar had ik al 4 dagen spierpijn van dus ben voorbereid op 2 maanden bewegen als een oma.

    We gaan er voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *