Insanity® met Shaun T week 1: iedere dag spierpijn

Yeah! Week 1 met Shaun T zit erop. Vandaag is de rustdag – maar denk maar niet dat ik geen spierpijn heb vandaag. Afgelopen maandag begon de (heerlijke) hel die Insanity heet. Geloof alles wat je erover hebt gehoord. Het is zwaar, buiten adem, zweten, je denkt dat je ter plekke dood zult neervallen.
But you won’t. Want Shaun T sleept je er doorheen.

Week 1 klaar

Je begint op maandag met de Fit Test. Je hebt een lijstje met oefeningen dat je afwerkt, zodat je kunt meten wat je huidige conditie is. Denk aan push ups, power jumps, de plank en power jacks. Een hoop springen- en vloerwerk. Dat is precies hetgeen je sloopt. Van laag naar hoog, up and down. Deze Fit Test doe je gedurende het 60 dagen programma 5 keer in totaal, zodat je progressie en verbetering kunt zien (mag ik aannemen ;-)

Gezien ik nogal competitief ingesteld ben, wil ik zelfs de eerste Fit Test een goede score halen, ook al is het dag 1. Trots was ik dan ook toen ik na afloop sommige oefeningen vaker had volbracht dan de leerlingen van Shaun T op de DVD. Strebertje ;-)

Op dinsdag doe je het Plyometric Cardio Circuit. Plyometrisch trainen wordt ook wel ‘jump training’ genoemd en is een vorm van power training die je explosieve kracht vergroot. Plyometrie is basicly vanuit een gehurkte houding inveren en opspringen. Denk aan basketball jumps en opnieuw veel hoog & laag werk.

Op de DVD dragen alle dames een kort sportbroekje en alleen een sportbeha. Ik vond dit nogal showing off: kijk eens naar mijn geweldige Insanity lijf. Na 5 minuten trainen snap ik echter waarom ze zo weinig kleding dragen. Je zweet je kapot. Dus ook ik deed al snel mijn shirt en lange broek uit. Gewoon rolgordijnen dicht bij Insanity dus ;-


Dag 5
Woensdag is Cardio Power & Resistance, wat meer krachttraining. Ik hou van krachttraining – dus ik was helemaal in mijn nopjes. Op donderdag is Cardio Recovery – een kalm programma om te herstellen met veel balans oefeningen. Het deed me denken aan mijn Tracy Anderson DVD en pilates of bodybalance. Fijn dat er een rustige dag ingebouwd is in het midden.

Vrijdag is Pure Cardio dag! Pure Hel zul je bedoelen. Deze dag vond ik het zwaarst. Het is een hele intensieve training waar je regelmatig puffend buiten adem raakt. Belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren als je een extra adempauze inlast. Zoals Shaun T op de DVD aangeeft en je meerdere personen in de les ziet doen. Aan het eind roept Shaun T: this shit is bananas! En it is ;-)

Op zaterdag een herhaling met Plyometric Cardio Circuit. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik dacht al verbetering te merken. Weer lekker hoog & laag springen tussen plafond en vloer. Ik gebruik een fitness matje om de boel wat te dempen en denk dat het goed is dat wij een uitstekende isolatie onder ons laminaat hebben ;-) Heb je een gehorig huis dan zul je wellicht last met de buren krijgen.

Vandaag zondag – rustdag! Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik iedere dag spierpijn heb. Met traplopen, fietsen en hardlopen merk ik dat mijn armen, benen en core zwaar gewerkt hebben. Maar I’m loving it! Insanity is een heerlijke hel! Shaun T is een ontzettend motiverende kerel en na een week voel ik me al één van zijn leerlingen, net als de rest van de klas op DVD. Trots kruis ik iedere dag mijn lijstje af en ik heb nu al zin in morgen.

Woensdag
Iedere les begint met een gedegen warming up en na afloop een cooling down. Ik denk dat je wel een intrinsieke drive moet hebben – je moet immers iedere dag zelf gemotiveerd zijn en je 45 minuten te trainen. Ik train direct uit mijn werk en heb het geluk dat ik daarna aan een gedekte tafel kan aanschuiven (mijn verloofde is awesome ^^). Op dag 15 is de tweede Fit Test en ik denk dat je best snel resultaten boekt met dit programma.

Ik verwacht dat de lichamelijke resultaten qua looks over een maand zichtbaar worden. Ik zal iedere week op de rustdag mijn bevindingen bloggen en heb je vragen, laat deze dan gerust achter in de comments. Je hebt voor Insanity een goede basisconditie en wat sportieve geschiedenis nodig, maar belangrijker is je motivatie en discipline.

Hou je van een pittige uitdaging en kun je jezelf iedere dag aan het werk zetten?
Dan zou ik zeggen: join Insanity. Ik vind het geweldig :-)

xoxo Insane Lins

26 reacties

  1. knap hoor Linds, dat je het volhoud en toch maar doet bij een drukke baan en al je voorbereidingen waar jullie mee bezig voor
    13 – 09 -2013.Petje af. Trouwens weer een mooie blog geschreven over dit onderwerp.

  2. Yeey, ik ben blij dat ik net deze blog ontdek! Ik ben zelf nu ook bezig met Insanity en moet morgen de tweede fittest doen. In de eerste week had ik ook echt elke dag spierpijn enzo, het gaat nu steeds beter! Alleen de krachttrainingen zoals opdrukken lukken me nog zo slecht, ik heb totaal geen armkracht haha. Ik ben heel benieuwd of je het vol gaat houden en wat je resultaten zijn, ik hoop dat je nog een keer foto's zet (: Ik merk zeker al verschil, mijn beenspieren zijn heel snel gegaan, en ook mijn buikspieren. Ik moet alleen nog van de muffintop af :3. Succes ermee, ik ben benieuwd!

  3. Hallo Linda,

    Wat goed dat eraan begonnen bent!!

    Ik zit in de eerste week van maand 2!!

    Dig deeper en nog deeper… hoe meer motivatie hoe dieper je gaat!!! En het is bananas!!! Blijf volhouden.

    Spierpijn is in week 2 voor het grootste gedeelte weg!! Ik weet nog dat ik dood ging hihi…

    Succes

    Groetjes

    Sandra

  4. Heej Lindsay,

    Wat goed zeg!
    Doe je dit gewoon thuis?

    Wel heftig elke dag…, maar wie weet dat ik er ook eens voor ga kijken..!

  5. Ik ben zaterdag begonnen hiermee, en ja zeker veel spierpijn! Morgen dag 3, even na me hardloop sessie van 5km even nog dan de krachttraining doen. Ben benieuwd vind t onwijs leuk tot nu toe! En zo simpel lekker thuis :)

  6. Wat leuk om te lezen..een recente pagina, ik heb vorige week 3x via you tube gestaan..pfff na drie dagen spierpijn…overal! Maar t beviel me wel dus de dvd gezocht. Afgelopen zaterdag 20 april de fit test gedaan gewogen en de weegschaal op zolder gezet…anders ga ik er elke dag op staan, nu morgen pas weer wegen.
    Ik hoop vooral die zwangerschapskilo s er extra vanaf te krijgen. Vandaag de 5 de training.
    ( zondag 8 km gelopen en gisteren 5km ) normaal zet ik nooit iets op een forum, maar omdat dit toevallig zo goed overeen kom met mij dacht ik plaats ook wat en dit ga ik volgen. Ben erg benieuwd of jullie al resultaten hebben. Straks als de kids naar school zijn uurtje knallen en vooral zweten…ik drink anderhalve liter weg niet normaal! Ik wens jullie succes en hoop van jullie ook je ervaringen weer te lezen..zo kunnen we elkaar blijven stimulerrn en motiveren! Groetjes en een fijne dag!

  7. Super goed!

    Ik ben de afgelopen week ook met Insanity. Ik moet zeggen dat ik het echt heel zwaar vind en net als jullie ook elke dag spierpijn heb. Maar wat wil je met zulke pittige trainingen. Op het moment dat ik de spierpijn voel denk ik Potverdorie!! Maar toch is het ook fijn want het herinnert me er continue aan dat ik wat doe met mijn lichaam.

    Nou heb ik eigenlijk een vraag, zijn er dingen die je juist nu meer of minder moet eten en drinken?

    Groet, Steffan

    1. Je hebt een voedingsgids die erbij hoort, maar die gebruik ik niet, kan je denk via internet wel vinden. En downloaden..ik let op! en snoep niet…( wat ik normaal wel veel doe). Succes, vandaag de eerste workout weer gehad, de zweetdruppels rolde over mn neus, spierpijn wordt minder, morgen hardlopen of een workout!?

  8. Ik eet nu inderdaad geen snoep, chips of van dat soort dingen. Beperk mezelf ook tot licht drinken en zoetjes in de koffie. Verder denk ik ook niet dat je té streng voor jezelf moet zijn en jezelf af en toe wel eeens mag trakteren op een lekkernij. De vpedingsgids zit volgens mij niet bij de download in. Ieder geval bedankt, en succes met Insanity!

    1. Hi Steffan en Suzanne,
      Ik eet volgens mijn reguliere eetgedrag, gebruik geen sportdrankjes of eiwittenshakes. Bij Insanity zit een voedingsboekje wat heel interessant en leerzaam is en er staan best lekkere recepten in, maar ik pas mijn voeding er niet op aan. Ik eet overigens een uur voor de training wel een banaan, appel of bakje yoghurt of kwark. Zo heb ik genoeg energie voor de work-out maar ligt dit niet te zwaar op mijn maag omdat ik (te) kort ervoor gegeten heb. Ik heb zojuist een nieuwe blog online geplaatst met veelgestelde vragen over Insanity, misschien wel interessant :-) Zet ‘m op en dig deeper!

  9. Hoi…
    gister ben ik begonnen. wat een spierpijn maar wat een lekker gevoel. ik ben erg gemotiveerd dus ik ga ervoor.

    succes gr priscilla

  10. hallo,

    Erg leuke blog zeg! Ik ben pas begonnen vandaag wordt het mijn 4de dag. Ik heb spierrpijn van hier tot Tokio. Zoals iemand hierboven zij over het opdrukken geen kracht ofzo nou dat heb ik ook. Bij mijn eerste fit test had ik bij het opdrukken 1 staan SCHANDALIG eigenlijk. Hoe kan je dat beter krijgen. Iemand misschien tips? Want het lukt me echt (nog) niet om op te drukken hoe graag ik dit ook wil.

    Go zo door Lidsay, you can't do this;)

    Liefs

  11. Heeft iemand de voedingsgids in het Nederlands? Ik heb alleen de engelse variant, maar Nederlands leest wel een stuk makkelijker :-), ik wil snel gaan starten met Insanity maar wil het wel in 1 keer goed doen!!!

  12. Wat een leuke blog!
    Lindsay ik ben heel erg benieuwd naar je foto's!
    Vandaag dag 4 van insanity…..wat een gekkenwerk maar zo heerlijk!
    Spierpijn is absoluut aanwezig en hoop oprecht dat het minder wordt?
    Om mij heen hoor ik dat het verstandig is gebruik te maken van veel eiwitten ( Shakes) en ook een extra boterham kan geen kwaad. Ben je het hiermee eens?
    Wat me wel opvalt is dat ik na elke training heel graag wil gaan slapen en niet extra energie krijg om nog van alles te gaan ondernemen.

    Deze blog hou ik absoluut in de gaten, heerlijk die herkenning!!

    Groetjes,

    Dyon

  13. Er is mij nog een vraag binnen geschoten!
    Ik ben nu een week bezig met ensinity, en had stiekem verwacht wel iets te verliezen maar ik weeg nog exact het zelfde, en ik moet toch echt 18 kilo afvallen.
    Was dat bij jou ook zo in de eerste week geen resultaat?

    Groetjes,

    Dyon

    1. Hoi Dyon, dat komt omdat je naast vet verbranden, ook spieren aanmaakt. Spierweefsel is in fact nog zwaarder dan vetweefsel, maar de spieraanmaak zal uiteindelijk minder worden dan het vet verbranden. Je zult dus in de eerste weken voornamelijk resultaat in de spiegel zien ipv op de weegschaal. Heb geduld!

  14. Hallo Linda,
    wat een leuke blog! Ik zelf heb ook een blog bij gehouden over insanity. Ik zit nu in week 3, dag 2. Spierpijn heb ik inmiddels niet meer. Ik weet niet of dit een goed of slecht teken is? Ik had een vraag over het eten. Ik eet redelijk gezond, ik volg ook een weight watchers programma. Soms in het weekend neem ik een lekker drankje, maar daar houd het dan ook bij op. Ik las wel vaak op internet dat je een speciaal programma kwa eten moet volgen om resultaat te zien. Klopt dat volgens jou?

    Groetjes,

    Suzan

    1. Hallo Suzan, ik weet niet of je je vraag aan mij stelt? Ik heet Lindsay ;-) Maar ik heb geen apart voedingsschema gevolgd. Na de eerste week had ik ook geen spierpijn meer :-) Je kunt via de tag \’insanity\’ al mijn blogs mbt. Insanity lezen voor meer achtergrond-informatie. Succes en dig deeper! :-)

  15. Ik begin net met Insanity. Ik heb gisteren mijn fittest gedaan en ga vandaag aan het echte werk beginnen (tenminste, als je dat zo leest op internet). Ik vraag me alleen af hoe je het voor elkaar krijgt om het toch steeds die 6 keer in de week te doen. Je hebt zoveel motivatie nodig… Heb je tips?

    1. Sorry, nu ga ik gewoon hard zijn :-) Niet zeuren maar doen! Ik werk 50 uur per week, heb een relatie en een actief sociaal leven, run een eigen huishouden met mijn partner, kortom: ik ben óók druk. Insanity is een commitment. Shaunt T vraagt je 60 dagen lang, 6 dagen per week zijn training te doen. Je beloning – een gezond, mooi en fit lijf – zul je het snelst krijgen als je consequent iedere dag braaf je Insanity work-out volgt. Dig deeper Natasja! You can do it :-) Zet 'm op!

  16. wat een leuke blog Lindsay! Blijf volhouden!!!
    Ik zit nu op dag 16.
    Na 2 dagen kwam ik mn stapelbed niet meer in of uit. Na 4 dagen was alle spierpijn weg. dus gewoon volhouden dan gaat de spierpijn vanzelf over. Motivatie is moeilijk te vinden. Maar als je eenmaal vordert dan neemt de motivatie toe omdat je al zo ver bent. Wat leuk is om jezelf te belonen na insanity met een lekker koek bijvoorbeeld.

    Groetjes en houd vol allemaal!

  17. Leuk om dit te lezen, zelf ben ik (nog maar) in week 2 maar merk dat mijn spieren niet volledig hersteld zijn waardoor ik het moeilijker vind hoog te springen e.d. Ik vroeg me af of dit bij meerdere voorkomt of dat dit gewoon door zetten is?

  18. Hoi

    Ik raad iedereen aan die Insanity volgt om extra proteïne te nemen. Ik heb de proteinepoeder van de tuinen.
    Ik merk echt dat de spierpijn erg meevalt na een Insanity workout en ik lees dat dat door de proteinepoeder komt (in combinatie met gezond eten).
    Het is maar een tip, doe ermee wat je wilt, en succes iedereen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *