Het Geheim van Slanke Mensen resultaat na 4 weken: -2,2 kg.

Yeah baby! Op dinsdag 19 maart toverde ik de weegschaal weer uit de schuur: ik zit lekker in mijn vel en voel me sterk genoeg om me niet langer in de luren te laten leggen door de cijfers op een plank. Een week later zag ik resultaat en inmiddels ben na 4 weken -2,2 kg. verloren. It feels great! Het gaat niet crahsdieet snel, ik geniet van lekkers waar ik zelf bewust voor kies en tadaa: ik val af. Het is mijn mind set die veranderd is waardoor ik me zeker voel over mijn gedrag en weet dat dit geen tijdelijke bevlieging is. Ik kies slank en omdat dit me geen moeite kost, hou ik het vol. Voor altijd.

lindsayvallen.nl lindsay vallen blog het geheim van slanke mensen afvallen hgvsm

Voorbeeld. Een collega is jarig en deelt mini Marsjes, Bounty’s en Milky Ways uit. Vroeger – een woord wat lang geleden klinkt maar wat afgelopen januari nog gebeurde ;-) – zou ik menig keer langs de keuken drentelen, een Bounty eten, terug naar mijn plek gaan. Opnieuw een rondje lopen, kijken of er nog een Marsje ligt. De zak schudden, hoeveel zit er nog in? Nog een Bounty nemen, onderweg naar mijn werkplek opetend. De laatste keer, nu echt, loop ik weer naar het snoepgoed. De Bounty’s zijn op. Jammer. Bounty’s zijn mijn lievelings, maar ja. Nu ik er toch ben fopt mijn lichaam me. Je lust best een Marsje toch? Neem maar! Doe maar gewoon, wat kan jou het schelen. Ik stop de Mars in mijn mond. Loser! Jeetje, je kunt ook niets! Je hebt al 2 Bounty’s op, terwijl je er geen mocht. Nu heb je er al 3 op!

Vervolgens zou ik de hele dag boos op mezelf zijn, verdrietig en me belonen met comfort food: ‘want ik ben zo zielig’. Dus ’s avonds ging er nog een zak Doritos doorheen, met een pint Ben & Jerry’s. Ik proef niet, ik schrokte het naar binnen. Snel, zodat mijn partner niet kan mee-eten. Des te meer heb ik zelf. Terwijl ik de lege zak chips en Ben & Jerry’s verpakking in de prullenbak moffel, komt het schuldgevoel weer terug. Zie je wel, je hebt weer gefaald. Stomme trut, zo word je nooit slank.

Als ik het zo terug lees krijg ik bijna tranen in mijn ogen. Ik zorgde zo slecht voor mijzelf. In plaats van naar mijn werkelijke behoeftes en gevoelens te luisteren, loste ik alles op met eten. Dacht ik. Want eten lost je hoofdhonger niet op. Als je honger in je hoofd hebt, kun je nooit verzadigd raken door honger in je buik te vullen. En believe me – die buik werd gevuld. Waarna ik me uiteraard weer schuldig voelde en mezelf kwelde met negatieve gedachten. En weer van voor af aan begon. Zou ik hier ooit uit komen? Hopeloos voelde ik me.

Mijn collega die jarig is trakteert. Gisteren nam ik 1 mini Bounty. Ik feliciteerde de dame in kwestie, nam de Bounty mee naar mijn bureau met een kop cappuccino en ging zitten. Lekker, een Bounty. Dat is mijn lievelings. Ik heb er zin in! Ik eet de Bounty en geniet: heerlijke chocolade met kokos. Ondanks het kleine formaat van de Bounty, weet ik er 3 à 4 happen over te doen. Daarna drink ik mijn cappuccino en ga weer aan het werk. De rest van de dag voel ik me prima. Ik lunch met mijn meegebrachte lunchpakket, ik eet ’s middags 2 stuks fruit en ’s avonds een warme hap met mijn partner. Ik doe de afwas en train een uurtje met Shaun T (Insanity). Ik drink nog een kop thee, spring onder de douche en lees daarna een boek in bed. En ik voel me trots.

De honger die mijn hoofd soms heeft, zijn signalen. Ben ik gefrustreerd, verdrietig of boos? Dan ga ik op zoek naar oplossingen, in plaats van wegvluchten in eten. Sporten, een vriendin bellen, mijn hart luchten bij mijn partner. Ik vlucht niet langer weg en moet soms even slikken als ik aan mezelf toegeef dat ik iets spannend of eng vind. Ik gun mezelf de ruimte om dit te mogen. Ik luister naar mijn lijf: zowel fysiek maar vooral mentaal.

Honger in mijn buik heb ik eigenlijk nooit (meer). Ik eet regelmatig en geniet van lekkers. Zoals een ijsje zondag. Het was geen 20C. graden maar het smaakte prima ;-) Vrijdagavond at ik heerlijk tijdens een etentje met een vriendin. Dame Blanche als dessert – want warme chocoladesaus. In de bioscoop krijg ik in de pauze zin in popcorn. Maar ik zit nog behoorlijk vol van het diner, dus kies ik een kinderportie. Prima.

En toch val ik af. Inmiddels weeg ik -2,2kg. minder.
Maar de ballast die ik achter me heb gelaten is pas écht hetgeen me lichter maakt.

Een gezonde relatie met eten.
Ik ben zo blij. Voor het eerst sinds mijn puberteit heb ik het gevoel zélf in control te zijn. Ik kies zelf.
Ik ben de baas over mijn eetgedrag en weet dat ik eet omdat ik het lekker vind, omdat ik er zin in heb, omdat ík het zelf wil of om mijn lijf te voeden.
Want dat is het uiteindelijk maar gewoon. Voeding.

Ik gun alle worstelaars dit inzicht. En ik heb respect voor jullie, als je nog vecht. Dan wens ik je sterkte en hoop ik vurig dat je ook de omslag kunt maken. Wat mij in het proces heeft geholpen lees je hier.

xoxo Lins

21 reacties

  1. Prachtig stuk! Ik ben dan wel veel afgevallen maar zit nog regelmatig in dat gevecht. Toch ben ik een stuk verder dan 4 jaar geleden. Verstandiger en 25 kilo lichter. De mindset is gedraaid. Nog niet helemaal, maar beetje voor beetje weet ik de balans te vinden. Good job, je doet het fantastisch!

  2. Goed bezig! Ik heb twee jaar geleden hetzelfde gehad.. koekje op, papiertje verstoppen. Dat is jezelf voor de gek houden, mijn vriend vond/vind het niet erg dat ik koekjes eet.. ik vond dat wel vervelend. Nu twee jaar later, ben ik fanatiek aan het sporten en is mijn verbranding dusdanig dat ik normaal kan eten. Ik let op wat ik eet, maar raak van een koekje ect. niet meer in paniek.. en het voelt echt veel fijner! Dit voelt goed!

  3. WAUW, dankjewel! Door jouw weet ik dat ik niet de enige ben met een ongezonde obsessie met eten. Je verhaal geeft mij weer hoop en laat me weer inzien dat er echt een leven mogelijk is zonder eetbuien. Ik ben nu 18 en worstel al mijn hele 'puber'leven met een ongezonde relatie met eten. Afvallen, (vr)eetbuien, afvallen: it's keeps going.. Ik ben zo blij voor jouw en ik weet gewoon dat ik ook op het punt kom waar jij nu bent!

    1. Wauw Lisanne you too… ik ben even stil & geraakt door je comment. Ik ben blij dat ik je hoop geef en weet zeker dat jij ook de knop kunt omzetten. Als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing. Dat is een mooie zin die me vaak helpt op moeilijke momenten. Ik wens je het allerbeste!

  4. Wow, goed bezig! Fijn om zoveel beter om te gaan met eten.

    Ik heb mezelf vorig jaar steeds meer en meer een gezond voedingspatroon aangeleerd. En wat voel ik me daar fijn bij! Heerlijk om zelf de controle te hebben én te houden! En goede bewuste keuzes te maken. Het levert me 20 kilo minder op dan 3 jaar geleden. Zó fijn! En als ik dan snoep, eet ik wat écht lekker is!

  5. Super! Ik heb ook zelf veel struggles met gezond en ongezond eten.

    Nou vroeg ik me alleen af. Waar heb jij de Insanity dvd vandaan? Ik kan hem serieus nérgens vinden.

    Ga zo door! op. :)

  6. Ik ben enkele weken geleden ook tot de jaren van verstand gekomen. Nu wil ik mijn lichaam voeding geven, in de letterlijke betekenis van het woord: bouwstenen om cellen aan te maken. Vroeger kon ik vreten zonder te weten/proeven wat ik in mijn mond duwde, nu overleef ik voornamelijk op groenten, fruit, eieren; al het goede. En ik voel me tien keer beter. Love it! Btw, prachtig figuur heb je!

  7. Ik heb je blog gevonden via via. Ik heb het boek van Mieke een tijdje geleden gekocht. Op dit moment ligt hij ergens onderin de kast. Wel lid geworden van de Facebookgroep maar toen hun het hadden over al het gezonde eten zoals rauwkost, gezonde shake's etc had ik het al opgegeven. Ik wil lekker eten! Niet dit! Maar steeds denk ik aan het boek. Ik heb je blog helemaal doorgelezen. Je schrijft op een leuke manier! Ik wat je schrijft herken ik me ook in. Vooral dit bovenste gedeelte. Waar ik nou benieuwd naar ben is je dagmenu. Wat eet je nu zoal op een dag? Heb jij ook elke dag calorieën geteld zoals in het boek beschreven staat? Daar ben ik dus de mist mee in gegaan. Te veel gedoe vond/vind ik het. Ik wil ook weer de stap maken maar als thuis mama zijn de dagen niet zo gemakkelijk als er van alles in de kast ligt. Zondag een ijsje gegeten, en heb er eigenlijk niks van geproefd! En gisteren 3 koeken…. Bah wat voel ik me daar ellendig door! Maar ik wil het echt veranderen! Je blog houd ik in de gaten! Je geeft me motivatie!

    1. Hi Nathalie, wat fijn dat je zoveel herkenning en steun in mijn blogs vind – dat is voor mij ook weer erg motiverend en tof te horen! Wat ik zoal eet op een dag ik vrij divers, maar altijd een redelijk vast patroon:

      Ontbijt:
      2 volkoren boterhammen met halvarine en hagelslag
      óf
      havermout met amandelmelk en een lik pindakaas erdoor
      óf
      Griekse yoghurt met honing en walnoten
      óf
      een fruitontbijt: mango, banaan, sinaasappel
      óf
      pannekoekjes van banaan, eiwit, kaneel en vries fruit
      óf
      een shake met spinazie, sinaasappel, vries fruit, lijnzaad en tarwezemelen

      En 's ochtends drink ik altijd een glas bietensap, jus d'orange en kop thee.

      Dan eet ik om een uurtje of 10 nog een boterham met pindakaas, óf een speculaasje, met een kop cappuccino.

      Met de lunch eet ik
      2 volkoren boterhammen met halvarine en kipfilet
      wat komkommer, paprika of wortel, een ei of tomaten
      óf
      een van de bovenstaande opties uit mijn ontbijt, eet 's middags net zo goed yoghurt of havermout
      óf
      een salade met snee brood met olijfolie
      óf
      een soepje met snee brood

      Dan eet ik 's middags vaak nog een banaan of sinaasappel, of manderijn (rond een uurtje of 16u00)

      Overdag drink ik een liter water en flink wat koppen groene thee, rooibos, kamille of andere kruidenthee.

      's Avonds eet ik een bord pasta, met mager gehakt, rode saus, groenten en wat geraspte 30+ kaas
      óf
      aardappels uit de oven met aardappelkruiden, groenten (broccoli, sperziebonen) en een stuk vlees (tartaar, biefstuk of hamburger) of vis (zalm of vis uit de oven)
      óf
      pastasalade met tonijn en spinazie
      óf
      een halve pizza en wat salade erbij
      óf
      een gevulde soep met kaas-uien breekbrood of een stokbroodje
      óf
      een patatje en broodje kroket (als we friet halen, haha :-)

      's Avonds neem ik vaak nog een stukje pure chocolade (85%), een cappuccino of lekkere kop thee met een speculaasje.

      Dus… hopelijk heb je hier iets aan! Ik eet volgens mij om & nabij de 1700-1800 calorieën per dag. Soms schrijf ik ze op in de online Eetmeter, vind het wel fijn om wat houvast te hebben en zo heb ik vooral in het begin goed geleerd hoeveel calorieën iets nu daadwerkelijk bevat.

      Zet 'm op! :-) Kiezen voor jezelf!

  8. Hey Lindsay, leuk om te lezen dat je in je element bent. Mede door jouw blog ben ik een jaar geleden begonnen met hardlopen en een half jaar geleden ook het geheim van slanke mensen aangeschaft. Ik snap het concept en er zijn momenten dat ik ook het licht zie, alleen zak ik ook terug in oude gewoontes (door 40urige werkweek+post-academische studie). Daarom vind ik het heel fijn om dit soort Posts van jou te lezen: het herinnerd me eraan hoe het ook alweer in elkaar steekt. Wil je vooral NIET stoppen hiermee?Je stukjes inspireren maar motiveren me ook enorm! Dus wie weet ga ik eens kijken naar de insanity workouts…. Whuuuut?!?! Zei ik dat hardop?!?

    1. Hey Miek, wat ontzettend tof om je reactie te lezen! Super compliment, kan niet anders zeggen *bloos*. Blijf ook zeker mijn blogs hierover schrijven, het lucht me zelf ook ontzettend op! :-) Enne, je zei het niet alleen hardop: het staat nu ook zwart op wit! ;-) Insane! :-)

      1. Whahaha naast mijn 2 wekelijkse rensessies kies ik bewust voor ontspanning…. Dus ga ik yoga proberen voor de overige dagen. Ook insane voor een behoorlijk nuchter type als ik!

  9. Wat een interessant verhaal. Mooi geschreven, super knap dat je zo de knop om het kunnen zetten. Ik herken het helemaal. Alleen bij mij ging het nog een stapje verder. Ik werd zo geobsedeerd door het wel eten/niet eten en vervolgens mezelf helemaal volproppen dat ik last kreeg van een eetstoornis. Gelukkig heb ik deze nu overwonnen.Toch blijft het behouden van een gezond gewicht nog een hele strijd!
    Door te abrupt weer normaal te gaan eten ben ik ontzettend aangekomen. En deze keer wil ik nog een keer de strijd aangaan. Maar dan op gezonde manier!

  10. Een prachtig verhaal. Zelf weet ik als iemand wil afvallen, dat dit moeilijk en zwaar is. Wat mensen moeten weten, als je wil afvallen bouw dit rustig op en doe ook aan sport. Neem een gezonde levensstyle en doe dit niet alleen. Laat aan je vrienden en familie weten dat je wil afvallen, zodat zij ook rekening met jou kunnen houden.

    Er bestaan honderden diëten de ene werkt wel de andere werkt veel minder. Ik raad aan om een voedingscoach en sportcoach te nemen, dan sta je ook veel sterker en zal je ook een grotere kans maken op succes.

    groeten,

    jeremy

  11. Hi Lindsay, mooi verhaal, en erg inspirerend. Uit ervaring herken ik sommige punten die je verteld in dit verhaal. Momenteel ga ik zelf door een fase, waarbij de juiste mindset cruciaal is. Ik heb nog ongeveer 45 kilo eraf te trainen, maar dat heeft zijn tijd nodig.

    Keep up the good work.

    Groet,

    Quincy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *