Hardlopen: de lopersknie :-(

Oplettende lezers is het misschien opgevallen: mijn laatste hardloop-blog is alweer even geleden. 26 november om precies te zijn. Eind oktober liep ik trots de halve marathon van Amsterdam, maar helaas ging het daarna bergafwaarts. Ik moest rust houden na het verwijderen van een goedaardig bultje op mijn dijbeen, waardoor ik niet mocht hardlopen in verband met de hechtingen. In december kwam de klad erin en toen ik twee weken geleden met frisse moed weer begon, kreeg ik onwijs last van mijn linkerknie.

Vorige week moest ik zelfs halverwege mijn loop stoppen. I got injured :-(

I got injured

Ik blijk een veel voorkomende hardloperskwaal te hebben: de lopersknie.


Een lopersknie, ofwel het iliotibiaal frictiesyndroom, ontstaat vaak bij sporters die lange afstanden lopen of in korte tijd te veel en te vaak trainen. Ik denk dat ik me schuldig heb gemaakt aan het laatste. Na een lange rustperiode wilde ik direct weer keihard veel en snel knallen. Dat leverde de eerste keer lopen (na mijn winterstop) een zeurderige, brandende pijn op aan de buitenste bobbel van mijn knie.

Ik dacht: dat gaat wel over. Een beetje wennen, spierpijn misschien. Helaas was de tweede loop evengoed pijnlijk. Hmm, dat is vervelend. Ik hoop niet dat het blijvend is. Gelukkig ben ik helemaal niet eigenwijs ;-) Dus toen ik vorige week 7K op de planning had, moest ik halverwege de handdoek in de ring gooien.

Tijdens het hardlopen ging mijn buitenste knieknobbel zoveel pijn doen, dat ‘ie zo steekt en brandt dat ik wel moést stoppen. Ik baalde als een stekker! Ik heb flink staan schelden op dat landweggetje, helemaal omdat ik nog een flink eind naar huis moest lopen. Ik koelde af en was behoorlijk chagrijnig. Thuis Googelde ik op “branderige kniebobbel + hardlopen” en na het lezen van de symptomen herkende ik direct de lopersknie. Een klassieker ;-)

Het goede nieuws is dat een operatie niet nodig is bij een lopersknie. De beste behandeling is rust. Loop minder ver, vaak en snel. Loop niet te hard van stapel, maar bouw de afstand en intensiteit van je loopjes rustig op. Pfftt! Zo probeerde ik vandaag. Ik liep minder dan 5K in ruim 34 (!) minuten. Ik heb langzaam opgewarmd, tussendoor gewandeld en goed op mijn techniek gelet zoals ik deze bij de sportfysio heb geleerd.

Hardlopen opbouw
Ik moet zeggen dat ik me wel over het loser-gevoel moest heenzetten onderweg. Zeker toen ik afwisselde met wandelen, kon ik wel janken! Amper 3 maanden geleden liep ik nog een halve marathon en nu lijk ik weer een beginner! Ik ben waarschijnlijk veel te streng en onaardig voor mezelf, want ik ben in ieder geval weer gaan opbouwen. En tot mijn grote plezier heb ik totaal geen last van mijn knie gehad. Na afloop heb ik braaf een cooling down gedaan en zo hoop ik steeds weer wat sneller en langer te lopen.

In juni loop ik de We Own The Night 10K in Amsterdam, dus gelukkig heb ik nog voldoende tijd weer op schema te komen. Ook ga ik naast het hardlopen wat spierversterkende oefeningen voor mijn benen doen. Ik heb wat gewichten, sport DVD’s en zal deze trainingen afwisselen met het lopen. Mezelf even inhouden en langzaam aan, dat is heus geen schande. Nu mezelf nog overtuigen ;-)

Hebben jullie wel eens blessures bij het sporten gehad? Voel je je dan ook zo (onnodig) stom? :-(

– xxx – slow – but still – sportyspice Lins

5 reacties

  1. Ik heb een heupverkramping gehad door het lopen. Ik heb toen tegen de fisyo zijn advies in een wedstrijdje gedaan. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik deed over 5 km bijna 3 kwartier en de pijn was niet fijn daarnaar liep ik langer met de blessure dan nodig (over dom gesproken). Laat je knie goed rusten dan kom je de wel! En dan ben je sneller op de been dan ik was

  2. Gewoon rustig aan weer beginnen en niets forceren! Ik heb ook een tijd last gehad van m'n knie omdat ik te enthousiast was begonnen met Start to Run. Super lang niets kunnen doen, behalve pijn lijden bij de fysio, maar inmiddels kan ik weer sporten.

    Ik zag trouwens een tijdje terug dat je ging beginnen met P90X, hoe is het daarmee?

  3. Ooh wat vervelend! Ik weet nog wel hoe rot dat was toen ik dat had. Toen was ik net begonnen met hardlopen en ging na jaren stilgezeten te hebben opeens elke dag rennen. Mijn knieën vonden dat geen goed idee…stond meteen 3 weken buiten spel en trappen waren een hel!!

  4. Ohh Linds, heel herkenbaar dit. Ik heb er ook veel en lang last van gehad, vorig jaar weer een tijdje, en heb het nog steeds als ik te hard van stapel loop of geen oefeningen doe. Het helpt echt om je bovenbenen te versterken, die vangen dan de klappen op je knie op! Succes babe!

  5. hee ik had t nooit bij de fitnus maar op exact dezelfde afstand maar dan in t park heel vaan, hoorde net ergus dat het kan liggen aan rondjes lopen in het park met veel bochten, t klopt wel met de kant knie en dat er een bolling van de weg in zit. wel stom in mijn geval dat ze daar dan een hardloopbaan neerleggen bij de gemeente… ik zie op jouw tweede kaart ook een lange bocht… misschien is t een tip waar je wat aan hebt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *