GraziaMasterclass bloggen!

Afgelopen woensdag was de #GraziaMasterclass bloggen bij Sanoma in Hoofddorp. Twee sessies waar je op inschrijving ingeloot kon worden. Maar wij, als Grazia Insiders, hadden een plekje front row gereserveerd gekregen! Yeah! ^^

Vier succesvolle bloggers geven in Grazia’s Bloggers Masterclass een kijkje in hun leven als professioneel blogger. Maar bovenal overstelpen ze je met tips en tricks. Aan het eind van de sessie heb je alle informatie om zelf een blog te beginnen en weet je alles over de opkomst en de invloed van Nederlandse bloggers.

Om 14:00 begint de eerste sessie en we worden verwelkomt met een fijne goodiebag en een praatje van Grazia hoofdredactrice Hilmar Mulder.


Daarna nam Cindy van fashionblog Come Over to the Dark Side We Have Candy de microfoon van Hilmar over. Cindy is erg nerveus maar spreekt moedig de zaal toe. Over het ontstaan van haar blog in 2009 grapt ze, dat als ze toen wist dat haar blog zo groot zou worden, ze een kortere naam had gekozen ^^ Anderzijds benadrukt ze dat deze naam uitstekend haar stijl weergeeft, in iedere look draagt ze zwart en is dus behoorlijk on the dark side. Bovendien is het een catchy naam die goed blijft hangen, juist door de originaliteit.


Cindy maakte in het begin van haar blog career een totaal verkeerde inschatting hoeveel haar blog, met bijbehorende bezoekersaantallen en pageviews, werkelijk waard was. Een organisatie die een advertentie op haar blog wilde plaatsen bood een (laag) bedrag. Cindy ging akkoord en realiseerde zich pas later dat ze veel meer had moeten vragen en de organisatie gebruik had gemaakt van haar onwetendheid van waarde. Nu maakt ze daar duidelijke afspraken over. Een plek in de zijbalk van haar blog kost adverteerders gemiddeld € 1200 euro*, afhankelijk van hoe lang de advertentie blijft staan (*dit is een weekbedrag). Wow hè?


Na Cindy vertelde Chantal van fashionblog Coco Rosa over haar ervaringen als blogger. Chantal werkt fulltime als blogger en verdient naar eigen zeggen: ‘waarschijnlijk iets meer dan een gemiddeld maandsalaris‘ met haar blog. Maar dat was niet de insteek toen ze haar blog startte. Werkzaam in New York als trendspotter, pakte een gemene collega de jongen van haar dromen af. En bovendien plaatste dat meisje ook outfit-foto’s op Chictopia.com (een fashion blog/platform). Chantal dacht, hell no – die man kun je hebben, maar ík heb hier de leukste outfits! Ze begon met het fotograferen van haar looks en zo geschiedde het ontstaan van Coco Rosa.
Het moge duidelijk zijn dat Chantal het laatst (en bovendien meest fashionable) lacht!


Buiten behoorlijk leerzaam en inspirerend, is Chantal ook heel grappig! Dat had ik niet verwacht, want dat “zie” je natuurlijk niet aan een mooie blog met kekke looks af. Maar haar verhaal laat de zaal vaak in lachen uitbarsten met leuke quotes en anekdotes. Winkelketen Zara benaderde Chantal omdat ze haar portret als invloedrijke fashionblogger op een t-shirt-print wilden. Nou, vertelt Chantal, als je ouders in een t-shirt lopen met jouw hoofd erop, dan heb je het gemaakt hoor! Om te gieren! Waardevolle tip voor beginnende bloggers: koop direct je eigen domeinnaam. Dit had Chantal niet gedaan en toen Coco Rosa groot werd, had een slimmerik de domeinnaam cocorosa.com gekocht en Chantal mocht deze ‘terugkopen’ voor het luttele bedrag van 1200 dollar (!). Katsjing! Lucky for her, betaalde een opdrachtgever in Duitsland haar domeinnaam.

De twee leading ladies in de fashionblog industry krijgen na de masterclass een daverend applaus en na een korte pauze was het tijd voor de tweede sessie.


Hilmar maakte nog een foto van de zaal vol (aspirerend) bloggers voor op Twitter (hashtag #GraziaMasterclass). Op de 3e rij links vooraan zie je 3 Grazia Insiders: Lisa Rosalie, Stephanie en ik (v.r.n.l.). Ik doe net very charming mijn BH even goed, nice timing Lins!


Joyce van Just Like Sushi trapt de tweede sessie af en vertelt waar haar naam vandaan komt. Ze is gek op sushi en plaatst op haar blog alles waar ze net zo gek op is als sushi. Dat kunnen looks zijn, maar ook beauty, films of just what Joyce likes. Dat maakt het bloggen voor haar ook leuk, de afwisseling en vrijheid. Joyce was vroeger best verlegen maar heeft door het bloggen geleerd wat haar kracht is en dat dit haar uniek maakt. So what, dat ik geen maatje 36 heb met lang blond haar. ‘Juist het feit dat ik me niet übervrouwelijk kleedt en mijn eigen stijl heb, zorgt dat ik bezoekers krijg die precies datzelfde zoeken’. Joyce kan nog niet rondkomen van haar blog maar verdient er een leuk zakcentje mee. Toeval wil dat Joyce vorig jaar zelf ook Grazia Insider was, dus extra leuk om nu haar tips & ervaringen te horen.


Last but not least, de enige male blogger in het gezelschap: Leroy van CommeDesLeroi. Leroy’s verhaal spreekt mij persoonlijk het meest aan, omdat zijn manier van bloggen past bij mijn ideeën over bloggen. Hij is geen typische fashionblogger en begint zijn presentatie met: ‘ik doe ook maar wat’. Hilarisch en tegelijkertijd ontwapenend. Als PR-medewerker was hij een van de eersten die bloggers front row zette bij shows. Waar de journalisten van gedrukte media verbolgen op reageerde.


Leroy is een groot voorstander van (dronken) partyfoto’s. Be honest: jij vind het toch ook leuk om een kijkje in andermans leven te hebben? Hij merkte dat partypics en foto’s met celebrities veel hits opleverde. Inmiddels is zijn vriendenkring gewend aan de exposure op zijn blog en Birgit, medewerkster bij Grazia en friends with Leroy, roept ineens: “hey, dat ben ik!” door de zaal als ze zichzelf in de presentatie terugziet.


Een tip waar de dierenliefhebbers wat aan hebben: plaats foto’s van je pet! Mensen hebben een buitengewone interesse in je furry viervoeter of spinnende pussycat.


Gek genoeg werkt gedrukte media goed als boost voor je online blog. Een publicatie in de Cosmopolitan en Grazia bracht loads nieuwe bezoekers naar CommeDesLeroi. Leroy gelooft dan ook niet dat gedrukte magazines ooit verdwijnen. De toekomst is online, maar ook glossy’s en magazines zullen blijven bestaan.


Wat betreft samenwerkingen en advertorials vindt Leroy dat het waarachtig moet zijn en passend bij je blog. Hij werd eens benaderd door een shampoo-merk. “Hello, heb je mijn blog wel eens bekeken? I have no hair!”.

Inmiddels tikt de klok 16:00 en is ook de tweede sessie ten einde.
Het is een erg leerzame en inspirerende middag geweest en in de trein terug naar huis pen ik druk mijn blocnote met aantekeningen vol. Het is gaaf om te zien dat je van een blog je real life job kunt maken als je hier hard voor werkt en weet waar je voor staat en wilt gaan. Want als er één ding overeenkomstig is tussen alle bloggers die vanmiddag gesproken hebben, is het dat ze kei- en keihard gewerkt hebben om te staan waar ze nu zijn.

Thanks Grazia voor deze gave ervaring waar ik bij aanwezig mocht zijn en natuurlijk ook de bloggers die hun kennis en kunde wilden delen!

Volgden jullie de vier bovenstaande bloggers al? En kun je je voorstellen dat je werkweek bestaat uit het bloggen?

xoxo Lins

Dit artikel is geplaatst in LIFESTYLE, WERK & CARRIÈRE en getagged , . Bookmark hier de permalink.

6 Responses to GraziaMasterclass bloggen!

  1. super interessant om te lezen!

  2. AwickedWorld zegt:

    Ik heb wel even een blik geworpen op de sites van de vier bloggers, maar ik ben niet zo'n fan van beautyblogs, al zien ze er wel stuk voor stuk mooi uit! :) Lijkt me fantastisch om mijn week te kunnen volgen met bloggen en er ook mijn geld mee te kunnen verdienen. Ach, wie weet, zegt nooit nooit ;) Goed verslag!

  3. Vera Camilla zegt:

    Leuk om te lezen! Ik weet natuurlijk hoe ik het gedaan heb, maar hoor het graag van anderen. Tof! Leuk geschreven :)

  4. Lyanne zegt:

    Wat leuk om te lezen! Je hebt er een leuk verslag van gemaakt! Ik vind dit soort evenementen altijd zo leuk. Helaas was ik weer eens te laat haha.

  5. Lin zegt:

    Heel leuk geschreven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *