FILM Fifty Shades Darker: mijn recensie

Zin in! 🍸 #50ShadesDarker #proseccopremiere

Een bericht gedeeld door LINDSAYVALLEN.NL (@lindsayvallen.nl) op

Your love lifts me up like helium // Your love lifts me up when I’m down down down // When I’ve hit the ground // You’re all I need

Aldus Sia in het nummer Helium, één van de fijne nummertjes die op de soundtrack van Fifty Shades Darker is opgenomen. De soundtrack is, net als de film, een prima staaltje werk. Natuurlijk hoef je de Fifty Shades-films niet langs de meetlat te leggen met werk van art-house directors of literatuur, maar dat claimt de film noch het boek ook helemaal niet te zijn. Het is een typische Hollywood-verfilming van een typische chicklit, maar beide genres scoren wel als een tiet (inclusief tepelklem). Ik heb dan ook erg genoten van de verfilming van het tweede boek en deel in deze blog mijn recensie.

Fifty Shades: een instant en easy going succes

Ik heb de complete Fifty Shades trilogie gelezen. Net als de rest van mijn collega’s destijds, lazen we massaal deze boeken in de pauze op het dakterras van ons werk. Prima leesvoer voor op rustige momenten ook, want het leest makkelijk weg. Ik las destijds dat de schrijfster zich onder andere liet inspireren door de Twilight-verhalen. Ook daar speelt een dominante, fysiek sterke man de baas over een timide, schuchtere brunette. Schrijfster E.L. James dacht: dat scoort lekker en besloot haar eigen bestseller te schrijven.

Ze voegde wat volwassenheid en seksualiteit toe, skipte de hoektanden en tadaa: haar Vijftig Tinten Grijs boeken waren binnen een mum van tijd een hit. Een verfilming kon niet lang uitblijven. Zo ging het immers met Twilight ook. Zo geschiedde. Het feit dat ik ook fan ben van Twilight, maakt dat ik ook Fifty Shades wel kon waarderen. Lekker over de top, ont-zet-tend rolbevestigende archetypes en cliché situaties: verstand op nul en genieten!

Fifty Shades Darker: toegankelijker, flirterig en beter geacteerd dan Fifty Shades

De eerste film vond ik ietwat traag en suf voortkabbelen. Dat de hoofdrolspeler continu gladgeschoren en strak in het pak rond paradeerde, hielp niet mee. Ik houd van ongeschoren mannen in een casual kabeltrui met een verwassen jeans. Bingo! De eerste keer dat we Christian op beeld zien in Fifty Shades Darker, is hij lekker nonchalant gekleed, inclusief stoppelbaardje. Dat vind ik persoonlijk een stuk prettiger kijken.

Ook is de awkwardheid tussen de hoofdrolspelers grotendeels verdwenen. Je ziet dat ze flink wat meer draaitijd samen hebben doorgebracht, wat de film zeker ten goede komt. Sommigen storen zich onwijs aan de vertolking van Anastasia door Dakota Johnson, net zoals velen Kristen Stewart als Bella in Twilight niet kunnen uitstaan. Ze zuchten veel, ze bijten op hun lip, ze zijn onhandig, maar hey: is dat niet exact wat ze horen te zijn? Dat jij je stoort aan hun karakter, betekent eigenlijk dat ze erg goed gestalte geven aan hun personage, haha.

Doordat Christian zijn Anastasia terug wilt winnen, gedraagt hij zich als de doodnormale, vanille-man. Ze maken er zelfs een kek grapje over, wanneer hij en Anastasia burgerlijk boodschappen doen en een pint vanille-ijs kopen. Toch vind ik de erotische scènes in de film veel pikanter dan in het eerste deel. Ze lijken wat realistischer, misschien omdat de acteurs zich inmiddels meer op hun gemak voelen.

Ik lees soms dat Fifty Shades porno wordt genoemd. Nu kijk ik met enige regelmaat porno (waarover ik ooit werd geïnterviewd om het uit de – blijkbaar – taboesfeer te halen), maar Fifty Shades is geen porno. Je ziet geen pik, je ziet geen penetratie, je ziet geen sperma, het spijt me: Fifty Shades is geen porno, dames. De beenklemmen en zweepjes daargelaten, zouden de seksscènes net zo goed in een romcom of chickflick kunnen thuishoren.

Spoiler-alert! Over slipjes en liften

Wel vond ik een aantal scènes lekker flirterig. De scène waarin ze haar slipje in het restaurant uit friemelt, om vervolgens tot een hoogtepunt te komen in de lift, bijvoorbeeld. Of de scène waarin ze de welbekende geisha-balletjes draagt tijdens het benefietgala. Er zit wel spanning en erotiek in de film, maar het is allemaal wat gemodereerder en mijn vriendin ik dachten bij het spanken zelfs: hallo, was dat alles? De gemiddelde vrouw krijgt van haar vent denk ik een tik die meer petst.

Mijn oordeel? Fifty Shades Darker is een prima filmpje!

Desalniettemin heb ik erg genoten van de film, net als miljoenen andere vrouwen, als ik de bioscoopcijfers mag geloven. Het is een leuke film om met vriendinnen te bezoeken. Wijntje erbij, wat lekkers om aan te knabbelen (bij gebrek aan een 3d Jamie Dornan, want ík vind hem dus wél heet, mits hij ongeschoren en shabby gekleed is) en genieten! Geen ingewikkelde verhaallijnen of complotten, gewoon een film om prima weg te kijken.

Als je realistisch bent over de verwachtingen van deze film, verwacht ik dat je met net zoveel plezier kijkt als ik. Enne, blijf na de aftiteling vooral zitten, want dan volgt de trailer voor het laatste deel: Fifty Shades Freed! We kregen al een voorproefje van het aankomend huwelijk tussen Anastasia en Christian en natuurlijk moet er nog afgerekend worden met wat bad guys. Nog een jaar geduld!

Heb jij Fifty Shades Darker al gezien? Ga je mee in de hype of is het niet zo aan jou besteed? Als je nog gaat: veel kijkplezier!

Liefs,
Lindsay