ETEN: groenten en fruit shakes

lindsayvallen.nl blog groenten fruit 1

Shake it, shake it like a Polaroid Picture, shake it, shake it.

Outkast zong het al en sinds een paar weken ben ook ik aan het shaken (en dat rijmt/rapt ook, corny ^^ ) Maar Lindsay, wat gooi je dan allemaal in de blender? Hoe kom je op de ideeën en hoe weet je of dit smaakt? Sharing is caring, shaking ook, dus behold! Ik ga mijn holy shakies grail met jullie delen, dat is: everydayglow.com.

Een superfijne blog waar Jenn – een voormalig chubby meisje, lees hier haar inspirerende personal story – nu haar nieuwe levensstijl deelt.

Je moet een beetje handig worden in het rondklikken, want een gedeelte van de site is betaald, maar na een tijdje word je er handig in ;-) Zo klik ik van het ene artikel naar het andere en onthoud of favoriet alle recepten en tips die ik waardevol vind.

lindsayvallen.nl blog groenten fruit 1

Wat zijn mijn persoonlijke everydayglow.com favorieten? Ik vertaal letterlijk de input van Jenn’s blog – maar soms mix ik er iets anders door als ik de ingrediënten niet in huis heb. Ik ben namelijk bereid om enigszins moeite te doen voor een gezonde(re) lifestyle, maar heb niet de money & middelen om werkelijk alles strikt op te volgen. En ik denk maar zo: het is in ieder geval gezonder dan mijn oude gewoonten ;-)

Mijn ontbijt-ritueel:

– 07:00 uur: Goodmorning! Wekker gaat, hop uit de veren. Snoozen lijkt lekker, maar in the end is het klote. Beter spring je er meteen uit. Lukt mij bijna altijd ;-)
Ik drink een glas (warm) kraanwater met een paar druppels citroensap en een snufje zeezout. Je kan ook gember of kaneel toevoegen. Kaneel heb ik geprobeerd (vind ik mwah), gember staat nog op mijn lijstje. Ik vind gember in thee wel lekker namelijk. Citroen en gember bevorderen de spijsvertering, dus zijn een welkome aanvulling in je water.
Lees hier Jenn’s Reboot your body-artikel met bovenstaande informatie in het Engels.
Waarom water op een lege maag?
Je lichaam heeft zojuist 8 uur (hopefully ;-) geslapen en is nog bezig je diner te verwerken. Vocht helpt je darmen hierbij. Ik drink warm water ’s ochtends omdat dit ook bijdraagt aan het verwerken van je maaltijd in je maag/darmen. Koud water daarentegen geeft je verbranding een kick-start omdat je lichaam warm is (net uit je cozy bed) en de kou van het water zorgt ervoor dat je interne kacheltje gaat (ver)branden. Voor beide is dus iets te zeggen, wat jij het prettigst vind.
Lees hier achtergrondinformatie over koud/warm water drinken.

lindsayvallen.nl blog sap 2

Vervolgens drink ik een klein glaasje bietensap à la Serena/BeautyLab. Of het bietensap is, een placebo-effect wat tussen mijn oren zit of mijn gezondere lifestyle: mijn huid gaat heerlijk! Zelfs mijn huidtherapeut (waar ik om de 6 – 8 weken een microdermabrasie-behandeling krijg), valt het op. Never change a winning team, toch? :-)

07:10 uur: Wakker worden buren! We gaan shaken & blenden! ;-)
Het maakt een hoop herrie en meestal mieter ik alles in de blender, druk op de knop en ga me vervolgens aankleden. Multitasken ;-)
De shakes die ik tot dusver het vaakst maak:

Lindsay’s variatie op de De Groene Godin:
– 2 handen vol bladspinazie
– een halve banaan
– kopje amandelmelk
– handje frambozen en blauwe bessen
– eetlepel lijnzaad
– eetlepel tarwezemelen
– theelepel chlorella poeder
(bron: everydayglow.com Green Goddess)

lindsayvallen.nl spinazie bosbessen

óf

De Hulk:
– 2 handen vol boerenkool
– handje frambozen en blauwe bessen
– een halve avocado
– kopje groene thee (koud laten worden)
– eetlepel lijnzaad
– eetlepel tarwezemelen
– theelepel chlorella poeder
(bron: everydayglow.com Lean, Green, Glowing Machine)

óf

Sporty Shake:
– 2 handen vol boerenkool
– kopje kokoswater
– theelepel kokosolie
– eetlepel honing
– halve mango
(bron: everydayglow.com Perfect smoothie athletic performance)

En ik varieer bovenstaande shakes met verschillende ingrediënten, dan wissel ik tussen de volgende producten uit ieder segment (vocht/fruit/groenten/toevoegingen):
Vocht: kokoswater, sinaasappelsap, groene thee, bietensap, kraanwater, amandelmelk, sojamelk.
Fruit: mango, banaan, granaatappel, avocado, aardbeien, frambozen, blauwe bessen.
Groenten: boerenkool, spinazie en wortel (iemand nog tips wat je qua groenten nog kan mixen?)
Toevoegingen: chlorella poeder, lijnzaad, tarwezemelen, kokosolie, om te zoeten: honing of chocolade (meer dan 75% cacao).

lindsayvallen.nl blog zaden 1
Zoals ik schreef vind ik het niet nodig om rechtsdraaiende, spirituele, veganistisch biologisch verantwoorde groene winkels te bezoeken. Mijn groenten en fruit op de foto koop ik bij budget-supermarkt Lidl. Bietensap, Zonnatura lijnzaad, tarwezemelen, amandel- en sojamelk, frambozen en blauwe bessen koop ik bij de Appie Heijn. Mijn 85% cacao pure chocolade van Moser Roth koop ik bij Aldi en het kokoswater en de kokosolie scoor ik bij de plaatselijke toko. Voor het chlorella poeder moést ik naar De Tuinen, that’s all.

lindsayvallen.nl blog kokosolie


Maar wat doén al die ingrediënten voor je Lins?

– spinazie en boerenkool: rijk aan mineralen, ijzer, neutraliseren vrije radicalen en bevatten veel vezels zonder je een opgeblazen gevoel te geven.
– fruit (frambozen en bessen, mango, aardbeien, banaan): bevatten vezels en antioxidanten, geven je energie en een vol gevoel en (s)maken zoet. Ik heb één keer een shake zonder fruit gemixt: iew!  Veel te bitter.
– kokoswater: helpt je hydrateren (dus ideaal na een kater ;-)
– groene thee: rijk aan antioxidanten en vochtafdrijvend
– kokosolie: stimuleert de werking van de schildklier, het is een soort vet dat je lichaam sneller kan verteren dan andere olie. Rijk aan laurinezuur.
– lijnzaad en tarwezemelen: rijk aan vezels en gezonde vetten, dragen bij aan een goede stoelgang.
– amandelmelk: bevat geen lactose, wél calcium en veel proteïne.
– chlorella poeder: ontgift het lichaam, zuivert het bloed (gave huid) en geeft je energie

Ik benadruk nogmaals wat ik in mijn vorige shakies-artikel ook schreef: ik ben géén voedingsdeskundige (absoluut niet zelfs!) en deel op mijn blog mijn ervaringen met mijn lijf.

De informatie die ik hier deel, is onvertaald te vinden in de volgende artikelen op everydayglow.com:
Post-Holiday Reboot: Get Glowing!
Reboot Your Body
Super Foods for flat abs
DIY Guide to Creating the Perfect Green Smoothie
Glow H20

Ik ben persoonlijk erg tevreden over mijn shakies en door ’s ochtends te starten met groenten en fruit, weet ik zeker dat ik de aanbevolen hoeveelheid haal. Ik voel me energieker, mijn huid gedraagt zich beter en ik heb minder last van een opgeblazen gevoel. I feel good! :-)

So, there you have it. Ik moet zeggen dat ik mijn boterham met hagelslag niet mis ’s ochtends en natuurlijk ben ik geen instant health-freak. Ik geniet nog graag van mijn wijntje, stokbroodje en Happy Meal once in a while ;-) Maar op deze manier heb ik toch een gezond en voedzaam begin van de dag waar ik me lekker bij voel :-)

Keep on glowing! 

xoxo Lins

11 reacties

  1. Klinkt heel gezond! Zou ik best een voorbeeld aan kunnen nemen. De blender staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, wil ook graag supergezonde shakies maken. Dank voor je tips!

  2. Leuke blog, goede tips! Ik heb vorige week mijn favo smoothie recepten ook geblogd: http://www.marcellamolenaar.nl/favo-smoothies/ Nog wel altijd met yoghurt, ik vind je tip met groene thee ook zeker het proberen waard. En kokosmelk, daar moet ik zeker ook naar op zoek. In het noorden kennelijk slecht te vinden in de winkels. Of ontzettend duur.

    Ik voel me ook een stuk gezonder én ben door een gezondere levensstijl al aardig wat kilo's kwijt. Helemaal super!

  3. Al ervaringen met de shakes een avond van te voren maken? Mijn mede-bewoners staan denk ik niet te springen als ik 's ochtends vroeg met de blender in de weer ga.. ;)

    1. Ik doe het gewoon 's ochtends om 07u00… dan is iedereen bij ons thuis eruit :-) Maar denk dat je best een shake in de koelkast kan bewaren. Soms als ik teveel maak, doe ik het in een glazen of plastic fles en bewaar ik het ook een dag. Langer dan een uur of 8 heb ik het zelf nog nooit bewaard, dus dat zou ik niet weten…

  4. ik hou van shakies ! en was al van plan om een blender in huis te halen. maar ik heb wel gehoord dat het helemaal niet gezond is omdat je door de blender niet alle vezels binnen hebt. omdat je die kapot maakt door de blender en dat je door het fruit een suikerbom binnen krijgt. dus ik ben nog aan het twijfelen…

  5. Ik gooi altijd 300gram bio groenten van de liddel in de blender melk tot boven de groente ranja erin met een banaan goed door de blender laten gaan. Ideaal om je middag maal te vervangen en vult goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *